Boklansering - om psykologi og klimahandling

Andelen CO2 i atmosfæren vår haraldri vært høyere. Likevel får ikke dette fakta oss til å ta grunnleggende grep. Er det psyken vår som hindrer oss i å ta tak i problemet? Velkommen til boklansering.
22 sep. 2016

8:00 - 9:30

Legg til i kalender (ics)

Norad
Informasjonssenteret i 5. etasje

Bygdøy allé 2, 0257 Oslo

Veibeskrivelse (google)

Norad har gleden av å invitere til lansering av boka What We Think About When We Try Not To Think About Global Warming av Per Espen Stoknes.

Stoknes er organisasjonspsykolog med doktorgrad i økonomi og klima. Han har en deltidsstilling som forsker og seniorforeleser ved Handelshøyskolen BI, hvor han foreleser i grønn vekst, teamledelse og scenariobasert strategi.

Det har ikke vært målt høyere andel av klimagassen CO2 i atmosfæren vår på 800.000 år. Men slike fakta får oss ikke til å ta grunnleggende grep. Er det psyken vår som hindrer oss i å ta tak i problemet? Det hevder Stoknes, også på bakgrunn av at ulike kulturer har veldig ulik prioritering av og tillit til klimaendringene.

Som art er menneskene uovertrufne og vi har skapt teknologiske vidundre. Og det er ikke teknologi som er problemet, ifølge Stoknes. I boken What We Think About - When We Try Not to Think - About Global Warming lanserer han det han kaller en ny psykologi for klimahandling.

Det er mykere, psykologiske årsaker og barrierer som hindrer handling. Og jo visst finnes det klimaskeptikere, men de er i et mindretall. Og det er ikke på grunn av dem vi ikke gir tilstrekkelig politisk støtte til en ambisiøs klimapolitikk. Er det slik at mennesker har en hjerne som uunngåelig tenker kortsiktig - eller hvordan kan vi kommunisere om klima på en slik måte at vi handler mer langsiktig i hverdag og politikk?

Boken har vært anmeldt i Financial Times, og fikk nettopp utmerkelsen Outstanding Academic Title of 2015 fra American Libraries Association, og er plassert på Politico’s liste om topp 50 innflytelsesrike bøker.

Kom til lanseringen og hør mer om 

  • hvorfor rasjonelle fakta ikke er nok for å skape et varig engasjement i visse kulturer

  • de fem største psykologiske barrierene som hindrer klimakommunikasjon

  • hvordan komme over disse barrierene med forskningsbaserte kommunikasjonsløsninger

  • under hvilke forutsetninger mennesker vil tenke og handle langsiktig i hverdagen

  • hvordan individuelle handlinger ikke løser klimaproblemet, men skaper støtte for strukturelle endringer nedenfra-og-opp.