Sivilt samfunn kan hindre korrupsjon i petroleumssektoren

En kartlegging viser hvordan norsk bistand bedre kan bidra til at sivilt samfunn, parlament og media ansvarliggjør myndighetenes forvaltning av landets felles resurrser.

Det norske bistandsprogrammet Olje for Utvikling (OfU) deler de norske erfaringene innen petroleumsforvaltning. En viktig målsetning er å bidra til at myndighetsinstitusjonene i petroleumssektoren holdes ansvarlig for sin forvaltning av petroleumsressursene. Lokale aktører som parlamentet, sivilt samfunn og media er sentrale aktører for å bidra til dette.

- Rapporten identifiserer flere gode forslag til hvordan arbeid med åpenhet og anti-korrupsjon kan integreres i landprogrammene våre. Et viktig innspill er å gjøre grundigere kontekstanalyser av landene vi opererer i, slik at vi på best mulig måte kan plassere Ofu-programmene inn i en større sammenheng. Det vil også hjelpe oss å rette innsatsen mot de institusjonene og organisasjonene som ønsker å bidra til bærekraftig forvaltning av petroleumsressursene, sier Petter Stigset.

Rapporten peker på tre hovedfunn som er felles for de tre case-landene:

  • Lovverket i petroleumssektoren er komplekst, og fordeling av roller og ansvar er ofte ufullstendig eller overlappende. I slike situasjoner blir åpenhet og ansvarliggjøring utfordrende
  • Det er ofte svak kapasitet i myndighetsinstitusjonene til å implementere lovverket. Petroleumsteknisk bistand til en institusjon kan i noen tilfeller bidra til å svekke andre institusjoner, og dermed motvirke koordinering og samspill mellom myndighetsinstitusjonene
  • En konsekvens av kompleksitet og utilstrekkelig åpenhet gir svake formelle mekanismer for ansvarliggjøring. I tillegg blir det vanskelig for sivilt samfunn, parlamentarikere og media å få informasjon og bygge kapasitet til å utføre kontrollfunksjonen sin

Rapporten antyder at det ikke alltid er hensiktsmessig å utfordre de sterkeste politiske interessene for å oppnå en langsiktig gevinst, men at man heller bør ha en trinnvis reformtilnærming. Årsaken er at ansvarlighet er et resultat av gjennomføring av tiltak hos en rekke aktører.

Ofu arbeider for åpenhet og antikorrupsjon i Uganda

Et eksempel på hvordan Ofu arbeider er ulike tiltak for å styrke parlamentarikernes kompetanse og innflytelse på lovgivningsarbeidet i Uganda.

- I Uganda er det avholdt flere seminarer om petroleumssektoren for parlamentarikere, og det er gjennomført en rekke delegasjonsbesøk til Norge. Vi støtter og samarbeider også med Revenue Watch Institute, som arbeider for åpenhet i oljevirksomheten gjennom programmer for opplæring av parlamentsmedlemmer, media og sivilt samfunn i Uganda, sier Petter Stigset, underdirektør i Norad og leder for Ofu-programmet.

Ofu-programmet er et viktig bidrag

Rapporten vektlegger at kapasitetsbygging gjennom Ofu-programmet har vært en suksess, og anbefaler tiltak for å styrke programmet i lys av dette. Samarbeidspartnere i land med Ofu-program har gjennom langsiktig oppfølging utviklet kompetanse om bærekraftig forvaltning av petroleumsressurser.

Det trekkes frem at det er en styrke at programmet er etterspørselsdrevet, og at kunnskap om den norske erfaringen bidrar til at landene kan ta egne informerte valg i utviklingen av sin petroleumssektor.

  • Rapporten anbefaler blant annet at Ofu-programmet i større grad enn i dag inkluderer et bredere spekter av kontrollinstitusjoner innen petroleumssektoren i programmet. Det vil si økt støtte til å heve kompetansen om petroleumssektoren og forvaltningen av denne for sivilt samfunn, parlamentarikere og media.
  • Videre anbefaler rapporten at programmet i større grad tar hensyn til den politiske og sosiale konteksten det opererer i, og på den måten kan innrette programmet slik at ansvarliggjøring blir en del av langsiktig bærekraft.
Publisert 14.01.2013
Sist oppdatert 16.02.2015