Norad-kampanje til topps internasjonalt

Norads kampanjeside gjenfødt.no er kåret til «verdens beste kommunikasjonskampanje».

Kampanjen gikk helt til topps i konkurranse med de 50 aller beste kommunikasjonskampanjene i verden under Global SABRE Awards i Miami 29. oktober.

Dette er regnet som PR-bransjens mest prestisjetunge pris. Det er Holmes Report som står bak kåringen.

- Det er utrolig inspirerende at gjenfødt.no gikk til topps. Ekstra oppløftende er det at tema som fattigdom og fordeling kunne seire i en så skarp konkurranse, sier kommunikasjonsdirektør Eva Bratholm i Norad.

Norad ble kåret foran kampanjer som stamcellehamburgeren «Project Patty» fra Maastricht University, «Stronger than the Storm» fra New Jersey Economic Development Authority, kreftkampanjen «I Touch Myself» fra The Cancer Council i Australia og «Grohe Green Mosque» i Saudi-Arabia.

Under nattens utdeling mottok også Norad en Diamond Sabre Award for reputation management.

Om kampanjen

gjenfødt.no har vi bygget unike, Facebook-inspirerte tidslinjer fra 36 ulike land som får norsk bistand. Gjennom tidslinjen får deltakerne innblikk i hvordan deres livshistorie kunne blitt om de hadde blitt født i for eksempel Malawi, Vietnam eller Brasil.

Innholdet i de ulike tidslinjene er laget ved å samle blant annet statistikk, landsider, filmer, nyheter og resultater av norsk bistand fra norad.no, men også bilder og musikkvideoer knyttet til hvert av landene. Nettsiden gjenfødt.no ble laget som en morsom inngang - og interessant tillegg - til kampanjen NM i bistand 2012. I løpet av to år er over 200.000 nye tidslinjer blitt generert.

Hele kampanjen er utviklet av Gambit Hill + Knowlton og Dekode, i tett samarbeid med Norad.  

Mer om prisen

SABRE står for «Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement». Dette er verdens største PR-konkurranse, fordelt på tre geografiske områder; Amerika, Asia og EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika).

Mottakerne av Global Sabre Awards er valgt ut blant årets vinnere fra de geografiske konkurransene. Norad og gjenfødt.no vant fire priser under EMEA Sabre Awards i mai.

Publisert 30.10.2014
Sist oppdatert 16.02.2015