Ny OECD-rapport anbefaler mer målrettet og resultatorientert norsk bistand

Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling, OECD, mener Norge er en langsiktig og viktig giver med et høyt bistandsnivå. Men deres nye evaluering viser at norsk bistand bør bli mer resultatorientert, effektiv og målrettet. Les anbefalingene her. 
Studenter ved Gadjah Mada University i Indonesia
Utdanning er et av områdene som vil bli enda mer sentralt i fremtidens utviklingspolitikk, ifølge utenriksminister Børge Brende.
Foto: Ken Opprann

OECD evaluerer hvert fjerde/femte år medlemslandenes utviklingspolitikk. Det er fem år siden sist det ble laget en slik rapport om norsk utviklingspolitikk.
I dag overleverte OECDs visegeneralsekretær Rintaro Tamaki rapporten til utenriksminister Børge Brende.

Minister Børge Brende tar spesielt med seg tre anbefalinger fra rapporten når han nå planlegger sitt første budsjett som utenriksminister.

1). Bedre resultatoppnåelse 

OECD er tydelig på at det trengs et sterkere resultatfokus og bedre målstyring i norsk utviklingspolitikk.

- Vi må bli bedre på å sette tydelige forventninger i forkant, og gjennomføre systematisk evaluering og læring i etterkant. God oppfølging er nødvendig for å sikre best mulig resultater fra den bistanden vi gir, sier Brende.

2). Økt konsentrasjon av norsk bistand 

Rapportens anbefalinger om både tematisk og geografisk konsentrasjon i norsk bistand vil i følge ministeren også bli tatt høyde for. Brende vil foreløpig ikke ut med hvilke land eller områder Norge vil redusere sin innsats i, men ha dialog med frivillige organisasjoner og andre partnere om dette i arbeidet med regjeringens fremtidige utviklingspolitikk.

3). Økt bistand til privat sektor

I rapporten understreker OECD betydningen av handel og næringsvirksomhet for å skape utvikling.

- I høst økte vi bevilgningene til næringsutvikling, nettopp fordi vi vet at næringsvirksomhet skaper langsiktig utvikling. Ingen land har fått til kraftig reduksjon av fattigdom uten næringsutvikling og handel.

Samtidig vektlegger Brende at Norge må tilrettelegge for å slippe utviklingsland inn på det globale markedet.

- Norge skal være en pådriver på dette området, sier utenriksminister Børge Brende.

Rapportens anbefalinger (engelsk):

  • 1.1 Norway punches above its weight in taking global initiatives and seeks partnerships to take these forward. Norway should aim to scale-up such partnerships with like-minded donors to help attract more resources and secure long-term sustainability of its global initiatives.
  • 1.2 To further improve co-ordination, monitoring and reporting, Norway should develop a specific, time-bound coherence agenda on a select number of key issues of incoherence with cross-governmental objectives and a detailed implementation plan.
  • 2.1 Norway’s white papers set out policy directions for its aid programme. Setting out expected results and providing guidance on translating policy into operational approaches could help implement policy priorities more effectively.
  • 2.2 Developing a clear and evidence-based strategy to guide its bilateral aid decisions could help Norway bring poverty reduction closer to the operations and avoid getting involved in situations in which it has no clear comparative advantage or understanding of the context, as well as ensure the sustainability of its development co-operation.
  • 3.1 Norway would benefit from strategic yearly planning at both central and country levels that builds on ex-ante assessments and analyses of the expected development results.
  • 3.2 Norway should ensure that its need for accountability does not undermine or duplicate the accountability structures of its multilateral partners. It should increasingly rely on, and participate in, joint assessment processes in order to keep transaction costs as low as possible for the multilateral partners.
  • 4.1 Norway should continue to improve the clarity between the respective roles of the Ministry of Foreign Affairs and Norad.
  • 4.2 To foster Norad’s ability to provide solid country- and evidence-based advice to the Ministry of Foreign Affairs and the embassies, Norad staff should be encouraged to apply, and continue to be considered, for positions abroad in line with the Ministry’s policy on staff rotation.
  • 5.1 To make its aid more predictable, Norway should provide more comprehensive medium term projections to its partner countries.
  • 5.2 When working in fragile contexts, Norway should set out clear whole-of government priorities that are co-ordinated with other donors, realistic about what can be achieved in a given timeframe, and that account for the trade-offs between risks and opportunities, and short and long-term effects.
  • 5.3 Norway should seek to clarify, together with partners, what risk will be tolerated, and how the risk will be managed.
  • 6.1 Norway should further improve its system of learning by implementing the formal management response system including making clear reporting lines and follow-up responsibilities on evaluation recommendations.
  • 6.2 Norway should ensure consistent quality across all evaluations, including decentralised ones, to improve its aid programme’s evidence base.
  • 7.1 Norway should promote greater synergies between humanitarian and development programmes, especially in the areas of crisis prevention and risk reduction.
  • 7.2 Norway should set clear expected results for its humanitarian funding and humanitarian diplomacy.

Oppfølging

Norsk utviklingshjelp ble siste evaluert av OECD i 2008. I følge rapporten er 40 prosent av anbefalingene implementert i dag og 66 prosent delvis implementert. 5 prosent av anbefalingene er ikke gjennomført.

Publisert 13.01.2014
Sist oppdatert 16.02.2015