Gjennomgang av støtte til utdanningsdepartementets sektorplan i Zambia

Norads gjennomgang av støtte til støtte til utdanningsdepartementets sektorplan i Zambia viser at et betydelig arbeid er utført innen policyutvikling. Zambia har innført gratis grunnskole for alle, som har ført til stor tilstrømning til grunnskolen. Utfordringen ligger i å øke kapasiteten både når det gjelder infrastruktur og kvalitet i opplæringen.

Rapporten er en uavhengig gjennomgang av flere giveres felles bidrag til Zambias utviklingsplan innen utdanningssektoren for perioden 2003-2007.

Planen omfatter både policyutvikling og organisering av sektoren og utvikling på alle nivåer innen skolesystemet. Norges bidrag til den felles finansieringsmekanismen for sektorplanen har vært NOK 427 mill. Gjennomgangen var opprinnelig tenkt som en midtveisgjennomgang, men ble gitt et noe revidert mandat, og betraktet som en sluttgjennomgang, med vekt på å gi anbefalinger for neste fase av utdanningsreform i Zambia. Gjennomgangen viser også på en rekke områder til hva som er oppnådd men det påpekes at datagrunnlaget for analysene er varierende.

Et betydelig arbeid er utført innen policyutvikling. Zambia har innført gratis grunnskole for alle. Rapporten dokumenterer hvordan dette har ført til stor tilstrømning til grunnskolen, men utfordringen ligger i å øke kapasiteten både når det gjelder infrastruktur og kvalitet i opplæringen. Her gjenstår det mye på å oppfylle målene i sektorplanen. Også innen videregående og på universitetsnivå har det vært økte opptak, men anbefalingene understreker behovet for økte krav til styrket faglig utvikling og adekvat infrastruktur.

Les mer om rapporten