Legal, Rapid and Reasonably Priced? A Survey of Remittance Services in Norway

About the publication

  • Published: August 2007
  • Series: --
  • Type: --
  • Carried out by: Jørgen Carling, Marta Bivand Erdal, Cindy Horst & Hilde Wallacher
  • Commissioned by: The Norwegian Ministry of Foreign Affairs, Norad, The Norwegian Research Council
  • Country:
  • Theme: Migration (including urbanization)
  • Pages: 66
  • Serial number: --
  • ISBN: 978-82-7288-240-1
  • ISSN: --
NB! The publication is ONLY available online and can not be ordered on paper.

Legal, Rapid and Reasonably Priced?
En studie av private overføringer i Norge


PRIO (The International Peace Research Institute, Oslo - Institutt for fredsforskning, Oslo) har gjennomført en studie av de muligheter som i dag tilbys migranter i Norge som ønsker å sende penger tilbake til sitt opprinnelsesland. Denne studien er samfinansiert av UD og Norad, og inngår i en større studie i regi av PRIO som vil strekke seg frem til 2010. Den større studien er finansiert gjennom Forskningrådet.

PRIO presenterte rapporten fra den første studien der også Utviklingsminister Solheim deltok - og gav sterk støtte til de funn og konklusjoner som PRIO trekker fra sine analyser av innsamlet data.

Hovedformålet med denne studien er å se på hvilke muligheter de har som ønsker å overføre penger til sine hjemland. PRIO har tatt for seg hvordan slike overføringer (remittances) kan gjøres. Den neste studien vil ta for seg hva disse overføringene brukes til. Årlig utgjør slike pengestrømmer mer enn det dobbelte av samlet internasjonal bistand. Totalt verdi av slike private overføringer i 2006 antas å være i overkant av 1 400 mrd norske kroner.

Noen hovedfunn
-Det er viktig å avdekke kunnskap om hvordan overføringer gjøres, da ordningene ofte avgjør hvor mye som kommer frem i den "andre enden".
-Kostnadene for overføringer fra Norge varierer fra 5 til 25 % av innbetalt beløp.
-Norge anses i dag å ha et svært restriktivt lovverk sammenlignet med andre land.
-Hovedbegrunnelsen for gjeldende lovverk er å bekjempe skattesvindel, hvitvasking og annen økonomisk kriminalitet. Det finnes ingen legale ordninger som åpner for overføringer til Somalia - trolig det mest "remittance-dependent" landet i verden.
-Et stort anntall ordninger er avdekket i studien - noen legale og andre ulovlige i følge norsk lov. For eksempel er hawala - ordningen (hovedkanalen til bla Somalia), i dag en ulovlig mekanisme for overføringer. Det finnes likevel mange hawala operatører i landet. Noen av disse er offentlige godkjente operatører i andre land i Nord-Europa.
-Det koster både tid og penger å sende midler hjem. Prosjektet testet noen ordninger og fant at det var svært variabelt hvor raske tjenestene var, hva de egentlig kostet osv. Vesentlige kostnader for kunden ligger ofte skjult i en ufordelaktig vekslingskurs.

Tolv land inngår i denne studien. Private overføringer bidrar til en betydelig utvikling i mottakerlandet. Det er galt å hevde at alle overføringer går til privat konsumpsjon. En vesentlig del av overføringene går til helse og utdanning, som må ses som investeringer i menneskelig kapital. Det er likevel en kjennsgjerning at kun en liten del av overføringene investeres i mer samfunnsnyttige prosjekter. Ettersom alle overføringer har en utviklingseffekt, er det viktig å kritisk vurdere ordningene slik at de kan fungere optimalt.

Studien peker på de muligheter som private overføringer gir, og legger vekt på at det må finnes formålstjenlige ordninger for de som trenger dem. Hele rapporten ligger på www.sendepenger.no . Siten er en norsk versjon av den britiske www.sendmoneyhome.org. Man har imidlertid valgt bort "home" i den norske utgaven for å understreke hvor viktig det er å tenke integrasjon parallelt med at det legges til rette for private overføringer.

Ansvarlig seksjon i UD, i samarbeid med Arbeids- og Integreringsdepartementet (AID) er nå i ferd med å realisere et pilotprosjekt for private overføringer til Pakistan. PRIOs studie vil være et svært nyttig bidrag i utviklingen av dette prosjektet. Norad er representert i den faggruppe som har ansvar for planlegging og gjennomføring av dette pilotprosjektet. 

Published 16.01.2009
Last updated 16.02.2015