En livslinje gjennom Ukraina: Jernbanen redder liv og holder landet i gang

Familier venter på å gå om bord på et tog på Kramatorsk sentralstasjon mens de flykter fra den østlige byen Kramatorsk, i Donbass-regionen, den 5. april 2022.
Da luftrommet over Ukraina ble stengt, ble jernbanene livsviktig for både mennesker og varer. Norge bidrar til reparasjon og modernisering av jernbanesystemet gjennom Verdensbankens URTF-fond for å sikre transport, handel og gjenoppbygging.
Da flyene sluttet å gå, tok togene over. Ukrainas jernbaner har alltid vært en viktig del av landets transportnettverk, men etter at luftrommet stengte på grunn av invasjonen, har de vært helt nødvendige for å holde landet i gang. Togene har gjort det mulig å evakuere millioner av mennesker, de har fraktet mat og humanitær hjelp, og gjort at eksporten av ukrainsk korn fortsetter til verdensmarkedet. Gjenoppbygging og modernisering av jernbanenettet er derfor ikke bare en nødvendighet, men en investering i landets fremtid.
Reparerer ødelagte spor tre ganger raskere enn før
Norge støtter gjenoppbyggingen av jernbanen ved å være den største bidragsyteren til Verdensbankens Ukraine Relief, Recovery, Reconstruction and Reform Trust Fund (URTF), med 6,6 milliarder kroner i støtte.
URTF er et fleksibelt, flergiverfond som dekker en rekke kritiske behov i Ukraina, inkludert energi, helse, utdanning og infrastruktur. Norges bidrag sikrer at disse midlene brukes strategisk for å støtte Ukrainas gjenoppbygging og videre utvikling.
En viktig del av URTFs arbeid er RELINC-prosjektet (Repairing Essential Logistics Infrastructure and Network Connectivity), som er et av prosjektene finansiert gjennom URTF. RELINC fokuserer på å gjenoppbygge og modernisere Ukrainas jernbanenett for å sikre at transport og forsyningslinjer fungerer både i krigstid og i gjenoppbyggingen av landet.
Gjennom RELINC har Norge bidratt til levering av essensielt jernbaneutstyr, inkludert 18 sett med modulære broer og nærmere 90 spesialiserte kjøretøy og maskiner. Dette har gjort det mulig å reparere ødelagte spor og broer tre ganger raskere enn før.

RELINC-prosjektet sikrer finansiering av kritisk jernbaneinfrastruktur, inkludert anskaffelse av nye vogner, reparasjon av skinner og forbedring av logistikk for å opprettholde forsyningslinjer. Norske midler har bidratt til:
- Reparasjon av over 500 km skadede jernbanestrekninger og gjenoppbygging av 126 ødelagte jernbanestasjoner.
- Modernisering av utstyr og teknologi for å sikre et mer effektivt og bærekraftig transportsystem.
- Økt kapasitet for eksport av korn og andre varer til globale markeder.
Bygger broer til Europa
Ukraina moderniserer jernbanen for å tilpasse seg europeisk standard, og som en del av dette bygges en jernbanestrekning med europeisk sporvidde (1435 mm) fra Chop til Uzhhorod. Når linjen åpner i 2025, vil den gi Ukraina en direkte kobling til det europeiske jernbanenettet og styrke handel og transport med EU. Chop, et sentralt jernbaneknutepunkt nær grensen til Slovakia og Ungarn, forbinder allerede Ukrainas bredsporede jernbanenett med det europeiske systemet. Uzhhorod, hovedstaden i Zakarpatska oblast, er en viktig by for handel og transport i regionen og vil få en enda mer sentral rolle med den nye forbindelsen.

Langsiktig norsk støtte til modernisering
Norges engasjement i URTF er en del av det bredere Nansen-programmet for Ukraina, som har som mål å støtte Ukrainas vei mot stabilitet og vekst. Ved å investere i jernbanesektoren sikrer Norge at Ukraina ikke bare kan håndtere dagens krise, men også bygge et mer robust og fremtidsrettet transportsystem.