Elever titter inn i skolestua
Tema
Utdanning og forskning

Utdanning og forskning

Norad jobber med hele utdanningsløpet - fra grunnopplæring, til fag- og yrkesopplæring og høyere utdanning, inkludert forskning. Se nedenfor for mer informasjon om hvert av områdene. Vi har også to porteføljer på systemstyrking; én på grunnlæring og én på høyere utdanning og forskning.

Hvorfor

I lavinntektsland begynner svært mange barn på skolen, men fullfører ikke eller lærer ikke nok, slik at de ikke oppnår grunnleggende ferdigheter. Norad jobber særskilt med bærekraftsmål 4 som skal «sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.» Utdanning er nøkkelen til å nå mange av de andre bærekraftsmålene, for individuell utvikling, aktivt medborgerskap og for å oppnå bærekraftig økonomisk vekst. Verden er ikke i rute med å oppfylle bærekraftsmål 4 i 2030. Seksualitetsundervisning møter betydelig motstand fra kulturelle og politiske pressgrupper som ofte misinformerer eller hevder at slik undervisning oppmuntrer til seksuell aktivitet blant unge. Yrkesopplæringssystemene har ikke kapasitet til å utdanne økende ungdomskull med relevant kompetanse slik at de kan få arbeid i etterspurte sektorer, og bidra til økt produktivitet og bærekraftig økonomisk utvikling. Videre sliter høyere utdannings- og forskningssektoren i det globale sør, spesielt i Afrika sør for Sahara, med å levere på sitt samfunnsoppdrag, som er å utdanne kvalifisert arbeidskraft, produsere og formidle kunnskap og utvikle innovative løsninger på nåværende og fremtidige utfordringer. Målet med norsk bistand er å sikre at alle barn får kvalitetsutdanning og at høyere utdanning og forskning bidrar til samfunnsutvikling.

    Hva

    I grunnopplæringen fokuserer norsk bistand på å sikre alle grunnleggende ferdigheter som gjør dem rustet for livet. Målsetningen er å styrke lands utdanningssystemer ut i fra kontekst og behov. Et velfungerende utdanningssystem har gode lærere, god undervisningspraksis i klasserommet og et relevant innhold i opplæringen. Et utdanningssystem skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal kunne delta og lære ut ifra sine forutsetninger. Det skal legges særlig til rette for opplæring for barn med spesielle behov. Seksualitetsundervisning integreres i læreplaner, pensum og opplæring av lærere for å gi barn og unge nødvendige kunnskap om helse, likestilling og egne rettigheter. Norad støtter også studier og forskningsprosjekter for å møte motstanden mot seksualitetsundervisning. I krise- og konfliktsituasjoner bidrar Norad med humanitær støtte, inkludert mental helse og psykososiale tiltak. Yrkesopplæring fokuser på å øke kvaliteten på yrkesopplæringssystemer for å kvalifisere flere unge med relevant og etterspørselsdrevet kompetanse til å få jobb i etterspurte sektorer. Høyere utdanning styrkes bl.a. gjennom Norges program for kapasitetsutvikling (NORHED), som inkluderer utdannings- og forskningsstipender, forbedring av infrastruktur, utstyr, administrasjon og systemer, og utvikling av lederutviklingsprogram for kvinner. Videre støtter Norad afrikanske forskningsråd, forskningsinstitutter og andre nøkkelaktører i forskningsøkosystemet.

      Hvem/hvor

      Støtten rettes mot barn, unge, studenter og forskere med spesielt fokus på jenter/kvinner, personer med funksjonsnedsettelser, kulturelle og etniske minoriteter og urfolksgrupper og de som lever i krise- og konfliktområder. Samarbeidspartnere inkluderer store multilaterale organisasjoner som International Labour Organisation, International Telecommunication Union, UNESCO, UNICEF, Global Partnership for Education og Education Cannot Wait. Norad jobber også med sivilsamfunnsorganisasjoner og statlige bistandorganisjoner som Redd Barna, GIZ, Flyktninghjelpen og Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond samt universiteter, høyskoler, forskningsinstitutter, forskningsråd og andre nøkkelaktører i det akademiske økosystemet i det globale sør. Norads støtte fokuserer hovedsakelig på Afrika sør for Sahara, men inkluderer også andre lavinntektsland. Høyere utdanningsprogrammet har et spesielt fokus på land som Uganda, Tanzania, Etiopia, Malawi, Sør-Sudan, Mosambik og Ghana.