Fag- og yrkesopplæring – ferdigheter for økonomisk utvikling og bærekraftig vekst

Investering i yrkesopplæring er viktig for å møte utfordringene med stadig voksende ungdomskull i det globale sør, samt å sikre full og produktiv sysselsetting i de nasjonale økonomiene. Manglende tilgang, dårlig kvalitet og faglig relevans er hovedutfordringer i mange land. Norsk bistand har som mål å styrke systemene for yrkesrettet opplæring i partnerland til å være mer inkluderende, faglige relevante og lydhøre for de lokale kompetansebehovene - og hjelpe unge mennesker med å komme inn på arbeidsmarkedet.

Hva 

Yrkesopplæring i bistandssammenheng[1] tar sikte på å øke yrkesfaglig kompetanse og ferdigheter som er tilpasset det lokale arbeidsmarkedets behov og som kan bidra til at unge mennesker får en anstendig jobb, og skaffer seg en inntekt å leve av.

Hvorfor 

Ifølge ILO, Den internasjonale arbeidsorganisasjonen, er rundt 66,6 millioner unge i alderen 15-24 arbeidsledige og ytterligere 269 millioner er ikke i arbeid, utdanning eller opplæring (NEET[2]). Kvinner har dobbelt så stor sjanse som menn til å være i denne kategorien. Norad tar sikte på å styrke yrkesopplæring for å kvalifisere flere unge slik at de kan få arbeid i etterspurte sektorer, og dermed bidra til økt produksjon og bærekraftig økonomisk vekst. Opplæringen innen yrkesutdanning globalt utfordres av flere forhold. Arbeidsmarkedene er delvis i rask endring blant annet som følge av teknologiutvikling og klimaendringer. De fleste utviklingsland har store ungdomskull, noe som skaper ytterligere press på nasjonale arbeidsmarkeder hvor det gjerne i utgangspunktet er mangel på arbeidsplasser. Nasjonale systemer for yrkesopplæring er ofte dårlig utbygget og organisert, og det er ikke samsvar mellom den utdanning som blir tilbudt og arbeidsmarkedets behov.

Hvordan 

Norads støtte til yrkesopplæring har som mål å:

  • Bidra til at flere unge får relevante yrkesfaglige ferdigheter og kommer i meningsfylt arbeid, spesielt kvinner.
  • Fremme inkludering av kvinner og mennesker med funksjonsnedsettelse i yrkesopplæring.
  • Fremme privatsektor/næringslivets rolle for å sikre kvalitet og relevans i yrkesopplæring slik at den blir etterspørselsdrevet.
  • Fremme yrkesopplæring som legge til rette for det grønne skifte blant annet gjennom ferdigheter som trengs i «grønne jobber».
  • Styrke nasjonale systemer for yrkesopplæring.

Norads innsats for yrkesopplæring retter seg hovedsakelig mot marginaliserte grupper, inkludert unge mennesker, kvinner, og personer med nedsatt funksjonsevne. De marginaliserte gruppene kan være kontekstspesifikke og variere ut fra lokale forhold.

Gjennom strategiske samarbeidspartnere støtter Norad programmer som styrker yrkesopplæringssystemer og kompetanseprogrammer slik at de blir inkluderende, av god kvalitet og relevante, og som hjelper unge mennesker over i anstendig lønnsarbeid. Våre hovedpartnere er Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO), Den internasjonale telekommunikasjonsunionen (ITU) og den tyske bistandsorganisasjonen Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).

Gjennom det «globale program for ferdigheter og livslang læring» bistår ILO land med å utvikle systemer for yrkesopplæring. GIZ mottar støtte for «Fremme av sysselsetting for kvinner for grønn transformasjon i Afrika (WE4D)». Yrkesopplæringen tilpasser seg næringslivets behov i det enkelte landet. Gjennom prosjektet «Boosting Digital Skills through Digital Transformation» styrker ITU innbyggernes digitale ferdigheter for å muliggjøre deltagelse i, og dra nytte av, den digitale økonomien og øke sysselsettingsmulighetene for unge mennesker.

Norad støtter også bredere tematiske avtaler med sivilsamfunnsorganisasjoner og UNESCO som inkluderer yrkesopplæring. Kompetanseheving rettet mot deltakelse i arbeidslivet støttes også gjennom andre avtaler som administreres av forskjellige seksjoner i Norad.

Hvor 

Norads yrkesopplæringsprogram retter seg mot land som er godkjent for å motta utviklingsbistand (ODA-land). Våre nåværende avtaler er flerlandsavtaler, inkludert regionale prioriteringer, hovedsakelig i Afrika.

Kontakt

For mer informasjon, vennligst kontakt Avdeling for velferd og menneskerettigheter, Seksjon for utdanning og forskning. 

 

 [1] Internasjonalt snakker en gjerne om «TVET – Technical and vocational education and training» og «skills development». Dette favner noe bredere enn det vi forbinder med en formell yrkesutdanning.

[2] Not in employment, education or training.

 

Publisert 09.07.2024
Publisert 09.07.2024
Oppdatert 09.07.2024
Oppdatert 09.07.2024