Tema
Utdanning og forskning

Grunnopplæringen - læring for alle

Norad jobber særskilt med bærekraftsmål 4 som skal «sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.» Utdanning er nøkkelen til å nå mange av de andre bærekraftsmålene, og for individuell utvikling, aktivt medborgerskap og for å oppnå bærekraftig økonomisk vekst. Svært mange av verdens barn begynner på skole, men utfordringen er at de ikke fullfører eller lærer tilstrekkelig. Verden er ikke i rute til å oppfylle bærekraftsmål 4 i 2030.

Hva 

Grunnopplæringen består av barnetrinnet (primary education), ungdomstrinnet (lower secondary education og videregående opplæring (upper secondary). Fag- og yrkesopplæring er en del av videregående opplæring (Technical and Vocational Education and Training – TVET). For at barn skal lære må de få tilpasset opplæring av kvalifiserte lærere, og språket som brukes i opplæringen må være forståelig og helst foregå på morsmål i de tidlige barneårene. Innholdet i grunnopplæringen bør styres av tydelige læreplaner, og en fag- og timefordeling som vektlegger kompetansemål på de ulike nivåene. Tydelige vurderingskriterier og retningslinjer for lærere er også viktig. Et utdanningssystem skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal kunne delta og lære ut ifra sine forutsetninger. Det skal legges særlig til rette for opplæring for barn med spesielle behov.  

Hvorfor 

Retten til utdanning er en menneskerett og utdanning er en grunnpilar for individuell utvikling. Bærekraftsmålet om utdanning er i en særstilling fordi det i stor grad bidrar til at andre bærekraftsmål oppnås. Utdanning bidrar til at medborgere kan ta informerte valg om helse, seksualitet, likestilling og demokratisk deltakelse. Det finnes også bred forskningslitteratur som dokumenterer sammenhengen mellom utdanningsnivå/kvalitet og økonomisk vekst. 

Hvordan 

Norad bidrar til at alle barn skal få oppfylt retten til utdanning. Land i krise og konflikt er en særlig prioritet fordi vi der finner mange av de barna som ikke er i skole. En annen prioritering for Norad er å styrke nasjonale myndigheters eget arbeid med å sikre et velutviklet utdanningssystem av god kvalitet, der elever får tilpasset opplæring og lærer. Viktige samarbeidspartnere er store multilaterale partnere som Global Partnership for Education (GPE), Education Cannot Wait (ECW), UNESCO og UNICEF. Disse partnerne skal sikre giverkoodinering, samarbeid og eierskap hos myndighetene, samt gode resultater på landnivå. I tillegg arbeider vi gjennom sivilsamfunnsorganisasjoner som også samarbeider med myndigheter, men ofte har et mer avgrenset og spisset ansvar for konkrete områder av utdanningsinnsatsen. Norad støtter også opp om ambassadenes arbeid med faglige råd og oppfølging av avtaler.  

Hvem/Hvor 

Norad har lavinntektsland som den viktigste målgruppen for vårt arbeid med utdanningsbistand. I tillegg prioriterer vi grupper som i ulik grad har vanskeligheter med å få den utdanningen de har krav på. Jenters utdanning er en prioritet, det samme gjelder barn som lever med funksjonsnedsettelser. Barn i krise og konflikt er den gruppen som i størst grad står utenfor skolesystemet og hvor behovet er stort for målrettede tiltak for å nå denne gruppen. 

Relaterte lenker 

Samarbeidspartnere:

Kontakt

For mer informasjon, vennligst kontakt Avdeling for velferd og menneskerettigheter, Seksjon for utdanning og forskning. 

 

 

Publisert 09.07.2024
Publisert 09.07.2024
Oppdatert 09.07.2024
Oppdatert 09.07.2024