Helhetlig seksualitetsundervisning
Helhetlig seksualitetsundervisning – En viktig del av utdanningsløpet som gir barn og unge den kunnskapen og de verdiene de trenger for å ta positive beslutninger om deres seksualitet, relasjoner og fremtid.
Helhetlig seksualitetsundervisning er læreplanbasert undervisning som berører et bredt spekter av seksualitet, inkludert rettigheter og likeverd. Seksualundervisning kan tilbys barn og unge gjennom utdanning, i både formelle og ikke-formelle omgivelser. Seksualitetsundervisning kan inngå som et tverrfaglig tema, i enkeltfag eller som eget fag. I mange land og kontekster er det utfordrende å jobbe med helhetlig seksualitetsundervisning fordi det er et sensitivt tema som utsettes for koordinert motstand fra ulike pressgrupper. Det er derfor viktig å jobbe kunnskapsbasert og tilpasse aktivitetene til ulike kontekster.
Hva
Helhetlig seksualitetsundervisning er læreplanbasert undervisning om kognitive, emosjonelle, fysiske og sosiale aspekter ved seksualitet, som har som mål å gi barn og unge kunnskaper, ferdigheter, holdninger og verdier som gjør dem i stand til å beskytte sin egen helse, velferd og verdighet og utvikle positive relasjoner. Det gir dem også en forståelse av hvordan deres egne valg påvirker dem selv og andre, og hvordan de beskytter sine egne rettigheter. Seksualitetsundervisning kan inngå som et tverrfaglig tema, i enkeltfag eller som eget fag. Helhetlig seksualitetsundervisning er derfor en sentral del av støtten til utdanning fordi en god utdanning skal forberede barn og unge for fremtiden.
Arbeidet med helhetlig seksualitetsundervisning i skolen består av inkludering av ulike tema i læreplaner, pensum og utvikle opplegg for opplæring av lærere slik at de kan bidra med kunnskapsbasert og kvalitetssikret seksualitetsundervising i klasserommene. Det er også viktig å jobbe med helhetlig seksualitetsundervisning på en kunnskapsbasert måte. Dette innebærer å støtte ulike typer studier, forskningsprosjekter og innhente god og kvalitetssikret data slik at man kan møte den motarbeidende og koordinerte motstanden mot retten til å lære om egen kropp, seksualitet, hvilke rettigheter man har og hvordan man skal forholde seg til andre barn og unge. Bærekraftsmål 4 sier at elevene skal kunne tilegne seg ferdigheter for å fremme menneskerettigheter, likeverd og bidra til bærekraftig utvikling. Dette inkluderer helhetlig seksualundervisning.
Hvorfor
Selve begrepet «seksualitetsundervisning» er sensitivt i mange sammenhenger og kan gi uheldige assosiasjoner. Termer som «livsferdighetsutdanning», «familieundervisning» osv. brukes derfor ofte på nasjonalt nivå. En mer fleksibel bruk av begrepet kan være nyttig, men dette medfører også en risiko for at begrepet og disiplinen utvannes.
Argumentene mot helhetlig seksualitetsundervisning dreier seg i hovedsak om at dette oppmuntrer til seksuell aktivitet blant unge og at foreldre selv bør være ansvarlige for å utdanne barna sine om temaene som dekkes av den helhetlige seksualitetsundervisning. Det er også motstand mot at LHBTQ+ (lesbiske, homofile, bifil, transpersoner og queer), likestilling og seksuelle og reproduktive rettigheter dekkes i seksualitetsundervisningen. Emner som blir sett på som "kulturelt upassende" kan føre til store kontroverser og reversere fremgang. Visse pressgrupper sprer feilinformasjon og hevder at barn blir opplært til å bli seksuelt aktive gjennom helhetlig seksualitetsundervisning. Seksualundervisning er, sammen med trygg abort og kjønnsidentitet, et svært følsomt tema i internasjonale forhandlinger og henvisninger til begrepet CSE (comprehensive sexuality education) kan være problematiske.
Utviklingen av seksualitetsundervisnings-programmer har hatt en positiv effekt i mange land (UNESCO 2023). Det er viktig er at seksualitetsundervisnings-programmene er transparente, og at hva skolen prøver å oppnå med slik undervisning og innholdet som undervises om i skolene er godt forstått. Dette er nødvendig for å sikre støtte i lokalsamfunnets befolkning og inkludering av beslutningstakere som for eksempel politikere og religiøse ledere.
Seksualitetsundervisning kan ha en positiv effekt på reduksjon av tenåringsgraviditeter og dermed redusere frafall i skolen som av nasjonale utdanningsmyndigheter kan bli sett på som en effektiv tilnærming for å forbedre jenters utdanning.
Hvordan
Hovedkanalene for norsk støtte til seksualitetsundervisning er UNESCO og UNFPA. UNESCO jobber i hovedsak med seksualitetsundervisning i skolen og UNFPA utenfor skolen. I tillegg støtter Norad seksualitetsundervising gjennom kjernestøtte til flere multilaterale organisasjoner og fond som for eksempel Global Partnership for Education, UNAIDS, Global Financing Facility og Robert Carr fondet for å nevne noen. Norge støtter også seksualitetsundervising gjennom våre sivilsamfunnspartnere som for eksempel Redd Barna, Plan, Kirkens Nødhjelp, Sex og Politikk og SAIH.
Hvor
Det meste av støtten vår går til land i Afrika sør for Sahara. Vi øremerker ikke støtte til land, men støtter opp om de strategiene som våre partnere har. Det er allikevel noe støtte via ambassadene, som for eksempel støtten til UNESCO i Malawi.
Relaterte lenker
- UNFPA (2020): International Technical and Programmatic Guidance on Out-of-School Comprehensive Sexuality Education (CSE) | United Nations Population Fund (unfpa.org)
- UNESCO Strategy on Education for Health and Wellbeing: UNESCO strategy on education for health and well-being: contributing to the Sustainable Development Goals; 2016 - 246453eng.pdf
- UNESCO 2022: Evidence gaps and research needs in comprehensive sexuality education Technical brief 380513eng.pdf
- UNESCO (2023) nettside om seksualitetsundervisning: https://www.unesco.org/en/health-education/cse
- UNFPA informasjonsside om seksualitetsundervising: Comprehensive sexuality education (unfpa.org)
- UNESCO (2018): International Technical Guidance on Sexuality Education. AN evidence-based approach: ITGSE.pdf (unfpa.org)
Kontakt
For mer informasjon, vennligst kontakt Seksjon for utdanning og forskning.