Tema
Utdanning og forskning

Høyere utdanning – sentralt for ethvert lands utvikling

Høyere utdanning er viktig for ethvert lands utvikling. I mange utviklingsland strever høyere utdanningssektoren med å levere på sitt samfunnsoppdrag, som er å utdanne kvalifisert arbeidskraft, produsere og formidle kunnskap og innovasjon. Dette vises ved høy arbeidsledighet blant uteksaminerte studenter og det lave antallet forskere, publikasjoner og patenter. Norad jobber med å styrke akademia i det globale sør gjennom støtte til universitetssamarbeid.

Hva

Høyere utdanningssektoren spiller en avgjørende rolle for et lands utvikling og fremgang. Sektoren har et flerdimensjonalt samfunnsoppdrag; 1) utdanne relevant arbeidskraft, 2) produsere kunnskap og innovasjon, og 3) fremme kritisk tenkning og bidra i samfunnsdebatt. Dette gir grunnlag for bedre forståelse av ulike problemstillinger, kunnskapsbasert politikk og praksis, samt bidra til økonomisk vekst og bærekraft. Det er viktig at land i sør har en levedyktig høyere utdanningssektor som levere på dette samfunnsoppdraget. En forutsetning er tilstrekkelig kapasitet og kvalitet ved akademiske institusjoner. Norads støtte til høyere utdanning i utviklingsland skal bidra til å styrke dette.  

Hvorfor 

I mange utviklingsland strever høyere utdanningssektoren med å levere på sitt samfunnsoppdrag. Dette kommer til uttrykk i manglende samsvar med behovene i arbeidsmarkedet og lave kvalifikasjoner hos de uteksaminerte studentene. Videre er det et lavt antall forskere, vitenskapelige publikasjoner og patenter i disse landene sammenlignet med resten av verden.

Årsakene til dette er sammensatt. Utilstrekkelige systemer for kvalitetssikring både på institusjonelt og nasjonalt nivå er en viktig årsak. Videre er kvalifikasjoner blant akademisk ansatte synkende, spesielt andelen fakultetsansatte med doktorgrad. Samtidig er det en nedadgående trend i antall akademisk ansatte i forhold til studenter, som begrenser deres rolle som forelesere, veiledere, forskere og mentorer. Det påvirker også kvaliteten og relevansen til studieprogrammene.

Hovedårsaken til denne situasjonen er lav nasjonal investering i høyere utdanning i det globale sør, særlig i Afrika sør for Sahara. Med noen få unntak ligger nasjonale investeringer i høyere utdanning i regionen på under 1% av BNP, i mange land ligger den under 0,1 %. En annen årsak er at mesteparten av den internasjonale støtten til høyere utdanning går til stipender til enkeltstudenter som tar graden sin ved universiteter i giverland. Denne støtten har begrenset effekter på institusjons- og sektornivå og dermed også for bærekraft på sikt.

Andelen av befolkningen som tar høyere utdanning er også lav og det er store ulikheter i tilgang til utdanning. Mange steder ble dette ytterligere forverret under COVID-pandemien. Kvinner, personer med nedsatt funksjonsevne, kulturelle og etniske minoriteter og urfolksgrupper er særlig underrepresentert.

Hvordan 

Norad jobber for at høyere utdanningssektoren skal kunne levere på sitt samfunnsoppdrag ved å jobbe for økt kvalitet i høyere utdanning. Dette gjøres gjennom støtte til akademisk samarbeid mellom universiteter i sør og i Norge. Hovedinnsatsen er Norges program for kapasitetsutvikling i høyere utdanning og forskning, 

Det jobbes helthetlig for å styrke kvalitet gjennom forbedring av innhold i studieprogrammer og undervisning, kunnskapsproduksjon, oppgradering av infrastruktur og kvalitetssikringssystemer, samt generelt godt styresett. Økt kompetanse hos akademisk ansatte på universitetene er en nøkkel for å styrke kvaliteten i undervisningen. Dette gjøres ved å prioritere utdannings- og forskningsstipend til fakultetsansatte ved universitetene i sør.  Grader tas der, men kan inkludere opphold i Norge.

For å gi kvinner lik mulighet som menn til høyere utdanning, lederutvikling og forskningskompetanse inkluderer NORHED programmet tiltak som rettes spesielt mot kvinner. Eksempler er finansiering av stipend, betalt barselpermisjon, utvikling av institusjonelle retningslinjer for likestilling, veiledning- og karriere utviklingsprogram, og kunnskapsproduksjon for formidling og påvirkning av politikkutforming som ivaretar kvinners behov og rettigheter. Norad fremmer også viktigheten av tilrettelegging for studenter med funksjonshemming, samt andre marginaliserte grupper, inkl. flyktninger, kulturelle - og etniske minoriteter.

Høyere utdanningsstøtten ses i sammenheng med forskningsstøtten da de er gjensidig forsterkende. 

Hvem/Hvor 

Da utfordringene innen høyere utdanning er størst i Afrika sør for Sahara er hovedinnsatsen til Norad i denne regionen. Den største innsatsen er i Uganda, Tanzania, Etiopia, Malawi, Sør-Sudan, Mosambik og Ghana. Tematisk gjenspeiler NORHED-programmet prioriteringer i norsk utviklingspolitikk med delprogram innen helse, klimaendringer og naturresurser, utdanning og lærerutdanning, energi, samt humaniora og politisk og økonomisk styresett.   

Akademisk partnerskap mellom 11 universiteter i Norge og mer enn 60 universiteter i 26 utviklingsland utgjør kjernen i arbeidet.  

Lenker 

Nyhetssaker:

Kontakt

For mer informasjon, vennligst kontakt Teamet for høyere utdanning og forskning i Seksjon for utdanning og forskning

 

Publisert 09.07.2024
Publisert 09.07.2024
Oppdatert 09.07.2024
Oppdatert 09.07.2024