Tema
Styresett og økonomisk utvikling

Statistikk og register – Grunnlaget for gode beslutninger

God og troverdig statistikk samt uavhengige nasjonale statistikkbyrå er nødvendige forutsetninger for å støtte opp om utviklingsrettet politikk og for å kunne måle fremgang på bærekraftsmålene. Registre over befolkning, bedrifter, eiendommer og adresser er grunnleggende for samfunnsplanlegging. Samtidig mangler de fleste utviklingsland tilgang på god og relevant statistikk og registre. Statistikk- og registersamarbeidet bidrar til mer kunnskapsbasert planlegging og dermed bedre styresett i norske samarbeidsland.

Hva 

Gjennom statistikk- og registerprogrammet jobber Norad for å styrke nasjonale statistikksystemer i deres arbeid med å produsere offisiell statistikk av høy kvalitet, samt bidra til bedre forståelse og bruk av offisiell statistikk i partnerland og innen internasjonalt utviklingssamarbeid. 

Statistikk- og registerprogrammet fremmer bærekraftsmål 16 Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner og 17 Samarbeid for å nå målene.  I tillegg bidrar programmet, gjennom bedret styresett, til en rekke andre bærekraftsmål, for eksempel 1 Utrydde fattigdom og 10 Redusere ulikhet mellom land.  Data er dessuten avgjørende for å kunne måle fremgang på alle bærekraftsmålene. Å oppnå bærekraftsmålene krever at det samles inn, klargjøres, analyseres og formidles store mengder data. Dette må skje på både lokalt, nasjonalt, regionalt og globalt nivå.  God offentlig statistikk spiller derfor en viktig rolle for å oppnå forpliktelsene i 2030-agendaen. 

Hvorfor 

Tilgang på data og statistikk er nødvendig for å planlegge, gjennomføre, og følge opp politiske beslutninger. Offisiell statistikk som troverdig kilde til uavhengig informasjon gjør at beslutningstakere kan holdes ansvarlig siden faktagrunnlaget er tilgjengelig og åpent for alle. Data og statistikk er avgjørende for både et effektivt skattesystem som samler inn skatter og avgifter på riktig grunnlag, og som optimaliserer skatteinngangen.  

For alle land er det sentralt å ha gode basisregistre over befolkning, bedrifter, eiendommer og adresser. Dette er grunnleggende infrastruktur som kan være med å bidra til for sosial og økonomisk utvikling, åpenhet, og godt styresett.  Basisregistrene kan også være en sentral kilde for et lands statistikksystem. 

Bærekraftsmålene har økt fokuset på betydningen av statistikk og rollen til nasjonale statistikkbyråer og særlig behovet for kjønnsdisaggregerte data. I mange land mangler man kunnskap og data om kvinner og menn og ulike grupper i befolkningen og dermed hvordan de berøres ulikt av offentlige tjenester og tiltak. Behovene for statistikk og data er større enn noen gang før, men kapasiteten i svært mange nasjonale statistikksystem er ikke god nok til å kunne levere det som kreves. Det er manglende tilgang på god og relevant statistikk i de aller fleste utviklingsland. Situasjonen ble forverret av Covid-pandemien, da svært mange utviklingsland baserer datainnsamlingen på ansikt-til-ansikt intervjuer. 

Hvordan 

Statistikk- og registersamarbeidet foregår hovedsakelig gjennom kunnskapsprogrammet for statistikk- og registersamarbeid. Dette kunnskapsprogrammet retter seg mot hele det nasjonale statistikksystemet, altså alle produsenter og brukere av offisiell statistikk. Programmets hovedmål er å styrke nasjonale statistikksystemers evne til å produsere og bruke offisiell statistikk av høy kvalitet, som en forutsetning for å måle framgang på 2030-agendaen. Det er viktig med en helhetlig tilnærming til alle aktører involvert i statistikkproduksjon og dataleveranser for å bygge opp under gjensidig tillit og god informasjonsflyt.  

Kunnskapsprogrammet for statistikk- og registersamarbeid trekker på kompetansen til norske fagmiljøer, spesielt gjennom institusjonssamarbeid med søsterorganisasjoner i utviklingsland. Den viktigste norske partneren er Statistisk Sentralbyrå (SSB). Institusjonssamarbeid er den beste måten partnerinstitusjoner kan dra nytte av kunnskapen som SSB og andre norske institusjoner sitter på. Samarbeidet skal være langsiktig og forutsigbart, være etterspørselsbasert og vektlegge eierskap hos partnerinstitusjonene. Det faglige samarbeidet er fleksibelt og tilpasningsdyktig, og tar utgangspunkt i partnerinstitusjonenes egne prioriteringer.  

Barne, ungdoms og familiedirektoratet og Statistisk Sentralbyrå samarbeider også om å dele erfaringer med myndigheter i samarbeidsland knyttet til likestillingspolitikk og –statistikk på ulike sektorer gjennom Likestilling for utvikling (Lifu). Uganda, Nepal, Etiopia og Colombia er blant landene som har mottatt støtte under Lifu. Data og statistikk utgjør også viktige komponent i andre kunnskapsprogram. 

Hvem/Hvor 

Statistisk sentralbyrå (SSB) er hovedpartner for Norad på statistikkbistand. SSB har siden 1994 samarbeid med søsterorganisasjoner i utviklingsland, samarbeid med internasjonale aktører og deltakelse i internasjonale fora fremmer SSB kapasitetsbygging i nasjonale statistikkbyråer og bidrar til utviklingen av velfungerende nasjonale statistikksystemer 

Norad støtter også det multilaterale systemet til å utvikle globale standarder og gjennomføre tiltak på landnivå gjennom globale program. FNs statistikkorganisasjon United Nations Statistical Division (UNSD) UNSD - Welcome to UNSD bygger kapasitet for statistikk på landnivå og FNs statistikkommisjon. Statistikkommisjonen er det øverste organet i det globale statistikksamarbeidet og er ansvarlig for å bestemme statistiske standarder og utvikle metoder, samt å iverksette disse både internasjonalt og nasjonalt. : United Nations Statistical Commission. Også det internasjonale pengefondet (IMF) en viktig partner som jobber for å utvikle mer og bedre data for politisk beslutningstaking, spesielt innen makroøkonomi. Power of Data er et initiativ lansert av FNs generalsekretær bestående av nasjonale datasamarbeid i 15 land i Afrika, Asia og Latin-Amerika, co-ledet av UNDP, UNFPA, UNDESA, UNICEF, CCS-UN, Verdensbanken og GPSDD og støttet av Storbritannia.

Lenker

Kontakt

For mer informasjon, vennligst kontakt Seksjon for styresett. 

Publisert 10.07.2024
Publisert 10.07.2024
Oppdatert 10.07.2024
Oppdatert 10.07.2024