Medier mot barnearbeid

Norad bevilger 2, 250 millioner til en mediekampanje mot barnearbeid i Pakistan. Ideen er at et aktivt og bevisst mediekorps vil være en pådriver i kampen mot barnearbeid. Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO i Pakistan er Norads lokale partner.

- Vi håper å engasjere journalister, TV- og radioprodusenter og artister til å gjøre kampen mot barnearbeid til sin sak og dermed vil de igjen påvirke myndigheter, arbeidsgivere, religiøse institusjoner til å jobbe mot barnearbeid. Det endelige målet er selvfølgelig å bekjempe barnearbeid, sier Sidsel Bleken ved ambassaden i Islamabad for tiden i Norge.

Kampanjen vil støtte produksjon av TV og radio dramaer om problemet rundt barnearbeid, finansiere radiotalkshows og dokumentarer om barns rettigheter og problemene barnearbeid fører med seg. Støtten vil også finansiere jingler på radioen og reklameinnslag mot barnearbeid. ILOs mål er også at journalister skal få mer kunnskap og bli interessert i problemet slik at de fortsetter å lage saker om barns rettigheter også etter kampanjeperioden.

- I Pakistan har mediekampanjer på TV og radio stor innflytelse fordi analfabetismen er så stor. Optimistiske tall sier at rundt 53% er analfabeter, men tallene er mye høyere for kvinner enn menn. TV-serier der kjente filmstjerner deltar får ekstra oppmerksomhet, sier Sidsel Bleken.

Regjeringen i Pakistan godkjente Mai 2000 National Policy and Action Plan (NPAP) to Combat Child Labour som var et direkte resultat av prosessen etter Oslo Agenda for Global Action konferansen høsten 1998. Det betyr at kampen mot barnearbeid er satt på den politiske dagsorden.

I følge "The State of Pakistan Children" finnes barnearbeid i hovedsak innenfor jordbruk og den uformelle sektor, blant annet er det mange barn som jobber som hushjelper. Statistikk for antatt antall barnearbeidere i Pakistan varierer fra 3 - 20 millioner. ILO / IPEC programmer et det største som jobber mot barnearbeid og for utdanning til barn.

- Man har i Pakistan jobbet kommet lengst med å bekjempe barnearbeid i eksportindustrien som for eksempel fotballindustrien, sier Sidsel Bleken.