Kvinners musikalske stemme

De syv kvinnene med bakgrunn fra Zimbabwe, Israel, Frankrike, Tanzania, Algerie, Norge og USA er en musikalsk begivenhet verden ikke har sett før.

Prosjektet har tidligere vært støttet av Norad, og 15. mars kl. 14 kan du oppleve gruppen i Norads informasjonssenter. Konserten er gratis og åpen for alle.

- Vårt musikalske møte er som tusenvis av historier som flettes sammen, alle med sine spesielle referanser og opprinnelse som hver og enkelt av oss bærer i seg, sier Malika Makouf Rasmussen musiker og arrangør fra Norge.

Få kvinner
Ved å fremføre deres nye originale verdensmusikk, vil gruppa inspirere kvinnelige musikere, komponister og tekstforfattere til å lage egen musikk og dyrke frem en ny generasjoner kvinnelige musikere. Både i Ørsta og Tanzania.

- Få kvinner i Tanzania komponerer og lager egne sanger. De kvinnene som opptrer i Tanzanisk musikk er ofte syngedamer og dansere og mer til pynt enn for musikken, forteller Carola D. A. Kinasha.

Dominert av menn
Carola D. A. Kinasha spiller tradisjonell tanzanisk musikk, har fem plateutgivelser bak seg og jobber nå for å inspirere unge jenter til å spille egne instrumenter og lage sanger selv.

- Musikkindustrien er ekstremt kommersiell og totalt kontrollert av menn. Dette bilde skal vi snu både for kvinners del og for at den tradisjonelle spirituelle musikken skal overleve i Tanzania.

De kvinnelige musikerene kommer fra rolige kanter av verden som Israel, Zimbabwe og Algerie hvor kvinnelige musikken i seg og kvinnene spesielt lever i under et enormt press.

Israelske Maya Dunietz forteller at musikken har gått under jorda.

- De fleste musikere Israel forsøker å ignorere krigen. Tilværelsen er så stresset og krigens grusomheter forgifter all kreativ energi. Derfor måtte vi gå under jorden for å skape en stemning hvor musikken overlever.

Blottlegge seg
Maya Dunietz understreker at kvinnelige musikere blir behandlet forskjellig i Israel. I strenge jødiske områder er kvinnemusikken totalt adskilt fra mannsfæren. Å opptre for menn vil være å blottlegge seg. Samtidig blomstrer undergrunnskulturen i storbyene. Også i de arabiske miljøene står kvinnelige musikere sterkt.

Selv om hver av deltakerne i Woman`s Voices har sterke musikalske og politiske erfaringer fra hjemlandet, er de nå mest opptatt av det nye musikalske universet de nå skaper mellom høye norske fjell i Ørsta. Seinere i uka skal de i studio på Toten.

- Jeg spilte med Woman`s Voice i Norge i fjor. Det var helt fantastisk hvilken entusiasme vi møtte i norske bygder. Da jeg kom hjem til Tanzania kjente folk meg nesten ikke igjen jeg hadde blitt et nytt menneske med en ny positiv kraft, forteller Carola D. A. Kinasha.

BAKGRUNN OM ARTISTENE:

Sibusisiwe Ncube: Mbira, vokal, perkusjon

Kristin Sevaldsen: saxofoner

Carola D.A. Kinasha: vokal, perkusjon

Maya Dunietz: tangenter

Chiwoniso Maraire: Mbira, vokal, perkusjon

Farida Tadjene : trommer

Malika Makouf Rasmussen: bass, gitar

Sibusisiwe Ncube "Busi" was born in 1963 in Bulawayo, Zimbabwe. Her carrier has been spuning for the past 18 years. Busi has 6 albums recorded under her name and has worked with lots of different artists both at home and abroad. She has travelled extensively with her eight member group called "Band Rain" which she is leading for the past 12 years. Her music she calls the Rainbow music, cause of the diversity that encompuses six laungauges spoken around the continent, she sings in Ndebele her mother launguage Shona, English Chewa, Zulu and Xhosa. Busi has toured all over Europe and the southern Africa.

Kristin Sevaldsen er født 10. januar 1966 på Lillehammer, Norge. Spiller saxofoner (sopran, alt& baryton), perkusjon samt vokal. Har en cand.mag med fagene musikkvitenskap, kunsthistorie og personalutvikling og ledelse fra universitetet i Oslo og høgskolen på Lillehammer. Kristin har jobbet med de fleste oppgaver; kirker, teatre, klubber, store og små scener i inn og utland, radio, tv og platestudioer.

Carola D.A.Kinasha was born March 1966 in a small village in North Eastern Tanzania called LONGIDO. Carola did her primary education at the village and moved over to thecapital Dar-Es-Salaam, from secondary school to University.She started working with music in 1987 and i have also taken part in different music related projects ever since which contains several cd-recording en live gigs at home and abroad. Apart from live performance she also conduct reseaches on Tanzanian traditional music.

Maya Dunietz born in Israel on April 16, 1981 but strongly identifies and feels for the Palestinian people.
- I have a multidisciplinary background and experience, particularly in music and other performing arts. In January 2000 I moved to New York to play, explore new creative routs and study for a Bachelors Degree in music and performance at the New School University. On 2001 I went to Cuba to study music. I Also studied with composer Keren Rosenbaum, flute master Moshe Epstein, composer Kirk and NurockPlays among others.

Chiwoniso Chaapocho Maxine Maraire born in Olympia, Washington -USA on the 5th of March, 1976. I began playing mbira at the age of 3, and my first teacher was my father. He and my mother had a quartet along with my uncle and aunt, and it was from them that I learnt the magic of the instrument. I began performing at the age of 11, both mbira and marimba, and by then I had already recorded my first album two years before with my parents. The album was called 'Tichazomuona' and was a hit on the Zimbabwean airwaves. My performing career began in the family, in both of my father's groups - 'Mhuri yaMaraire' -which was mbira, and 'Dumi and Minanzi III' which was marimba. From there I worked with a rap outfit called 'Peace of Ebony' From Peace of Ebony I moved on to 'Andy Brown and the Storm,' a group I was with for 5 years.

Farida Tadjene "Khaina" er født i Paris april 1964 av Algirske foreldrebegge av kabylsk opprinnelse. Moren hennes spilte perkusjon hjemme, og introduserte Farida for rytmer fra hjemlandet- tradisjoner hun har utviklet og beholdt i sin egen musikk hele veien. I tenårene begyne hun å spille med forskjellige musikere og små lokale band, og gjennom dette utviklet seg som perkusjonist og deretter som bassist. Sitt første faste engasjement i et band var med gruppen Harem hvor hun også ble trommeslager. Fraida har gjennom sin profesjonelle karriere gjort en rekke større TV- opptredner,vært studiomusiker og hatt konserter og turnéer i en rekke land. Hun har jobbet med bl.a. Zack Prather, Roé, Arün Strete K, Axel Bauer og Princesse Erika.

Malika Makouf Rasmussen,født i Alger, Algerie februar 1965 av norsk mor og algirsk far. Hun har tre- årig musikklinje og har studert musikkteoretiske fag ved høgskole i Norge. Gjennom samarbeid med andre artister har hun turnéert i en rekke land og har av band spilt i bl.a Bleasy Connection, Mondo Cane og nå Modern Rhythmic Trio. Hun har flere cd- utgivelser bak seg, er komponist og har arbeidet som tv- musiker, orksterleder og musiker i teatersammenheng.