Norad populær arbeidsplass

Studenter innen økonomiske-administrative fag ved universitetene i Oslo og Bergen rangerer Norad på øverste hylle. Kvinnelige studenter rangerer direktoratet på andreplass som ideell arbeidsplass. Studentene forbinder Norad med høy etisk standard, og flest har hørt om Norad gjennom media.

Dette viser en undersøkelse gjort av Universum Communications i Sverige.

Undersøkelsen viser at studenter innen økonomiske-administrative fagområder ved universitetene i Oslo og Bergen rangerer Norad på førsteplass som populær arbeidsplass. Kvinner rangerer Norad på andreplass, på listen over deres ti mest foretrukne arbeidsplasser.

Veldig fornøyde
Blant alle de spurte studentene er Statoil rangert som den mest ideelle arbeidsplassen, mens Norad kommer på åttende plass. Dette er en liten nedgang fra 2001, da Norad var på andreplass hos studentene.
- At Norad er på åttende plass blant hundre bedrifter i år er kjempebra, og vi er svært fornøyde med det, sier Terje Vigtel, avdelingsdirektør i Personal- og administrasjonsavdelingen i Norad.

Høy etisk standard
82 prosent av studentene antar at Norad kan tilby internasjonale karrieremuligheter, og rundt 75 prosent tror Norad tilbyr utfordrende oppgaver og inspirerende arbeidskollegaer. Hele 89 prosent assosierer Norad med høy etisk standard.

Rapporten viser dessuten en økning i kjennskap til Norad blant studenter. 76 prosent har hørt om Norad gjennom avisartikler og 47 prosent gjennom fjernsyn og radio.

Norads posisjon
Rapporten som viser disse resultatene heter The Universum Graduate Survey 2002. Norad har bestilt rapporten blant annet for å få svar på praktiske spørsmål rundt forskjellige bedrifters posisjon på rekrutteringsmarkedet. Rapporten gir dessuten viktig informasjon om Norads popularitet, profil, studentene den tiltrekker seg og hvordan man best kan kommunisere med disse studentene.

1876 studenter var med i undersøkelsen i år, i perioden 14. januar til 22. mars 2002. Rundt halvparten av de spurte studerte økonomi, andre studerte fag som ledelse, markedsføring, administrasjon logistikk og kommunikasjonsfag. Studentene er fordelt på 12 skoler i Norge, og 65 prosent av de spurte er kvinner.