Om å følge en følgeforsker

Norad er med og finansierer barneskolen i Nepal med 195 millioner kroner over fem år. Norge er en sentral bidragsyter til grunnutdanningsprogrammet BPEP II. I tillegg gir Norge råd. Mye av rådgivingen skjer gjennom et følgeforskningsprosjekt ledet av det norske undervisningsdepartementet, UFD.

Dette er et rimelig nytt konsept i bistanden. Det ble blant annet brukt i gjennomføringen av Reform 94 og Reform 97 der den norske videregående skolen og grunnskolen ble reformert, men i bistanden har det ikke vært mye brukt. Forsker Kristin Tornes var sentral i følgeforskningen i forbindelse med de norske reformene, og er hyret opp av UFD som rådgiver for den norske eksporten av konseptet til Nepal.

Kort fortalt går følgeforskningen i Nepal ut på at flere nepalesiske forskere følger programmet tett, og tar stoppunkter underveis for å gi råd og anbefalinger til hvordan kursen kan endres eller forsterkes. Vi er nå inne i den første runden hvor forskerne skal gi sine anbefalinger til justering av kursen basert på det de har observert ute i felten. Nå er det opp til myndighetene å beslutte hvilke råd de vil ta til følge.

- Følgeforskning er i tillegg til å være en god måte å yte teknisk bistand på, også en god måte for både myndighetene og giverne å skaffe seg oversikt over hvordan programmet utvikler seg, sier seniorrådgiver Inger Stoll i Utredningsenheten i Norad.