Bangladesh: Stipendprogram for jenter

Norge har støttet et stipendprogram for ungdomsskolejenter i Bangladesh siden 1992. Programmet er nå landsomfattende og støttes også av Verdensbanken og Asiabanken. Den største bidragsyteren er myndighetene selv. Utdanning for jenter prioriteres nå høyt i Bangladesh, og myndighetene har nylig utvidet stipendordningen til også å inkludere jenter i videregående skole.

Tilskudd til skolepenger, bøker og eksamensavgift gis til jenter som fyller visse kriterier, inkludert at de ikke gifter seg før de er ferdig med ungdomsskoleeksamen eller har fylt 18 år. De må også forplikte seg til å delta i minst 75% av undervisningen i løpet av et skoleår. Stipendordningen dekker bare en del av de totale utgiftene til skolegang, og når dermed ikke de aller fattigste som ikke har forutsetning for å bidra med en egenandel. Samtidig er det klart at stipendet har motivert også et stort antall fattige familier til å la jenter begynne på ungdomsskolen.

Undersøkelser fra Bangladesh bekrefter at det lønner seg å satse på jenters utdanning. Det gir økonomisk og sosial uttelling ikke bare til den enkelte elev, men også til familien, noe som er særlig viktig på landsbygda der det er flest fattige. Jenter som får stipend og går på ungdomsskolen velger å vente med å gifte seg, klarer i større grad å skaffe seg inntektsgivende arbeid og føder færre barn enn jenter som ikke går på ungdomsskolen. Slik bidrar stipendprogrammet til å endre kvinners sosio-økonomiske status.

Målet om å få flere jenter inn i ungdomsskolen er i stor grad oppnådd, men andelen som faller fra undervis og dermed ikke fullfører eksamen er stor. Utfordringen nå ligger i å heve kvaliteten på undervisningen, skape et bedre læringsmiljø og sanitærforhold for jentene. Det er også viktig å utdanne flere kvinnelige lærere.

Prosjektet har hatt problemer med svak økonomistyring på bangladeshisk side. Gjennom konkrete tiltak er det likevel mulig å minske risikoen for korrupsjon og sikre at jentene får sine stipend i henhold til inngått avtale og under forbedret forvaltning. Erfaringene fra økonomigjennomgangen i stipendprogrammet er allerede overført til andre prosjekter på utdanningssektoren.

Til tross for svakheter i gjennomføringen av programmet har de gode resultatene bidratt til at ordningen har vakt internasjonal oppmerksomhet.

Kilde:

I forbindelse med Virksomhetsplanene for 2003 ble ambassadene bedt om å komme med konkrete eksempler på resultater av utviklingssamarbeidet. Denne teksten er hentet fra en eksempelsamling som samler de fleste bidragene.