Effektiv, men dyr strøm i Uganda

Ifølge Verdensbanken var Ugandas parastatlige selskap Ugandas Electricity Board (UEB) det mest ineffektivte energibyrået i hele Afrika. Over 40 prosent av strømmen fra kraftverket i Owen Falls forsvant på vei til forbrukerne. Etter ti år gir omorganiseringen av elektrisitetssektoren resultater.

- Tidligere dekket staten opp for de høye underskuddene - noe som bidro til stadig større budsjettunderskudd for Uganda. I 1996 startet Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) sammen med en Ugandisk delegasjon et omfattende arbeid med å finne en ny modell for elektrifisering i Uganda, forteller Hans Venvik som har ansvar for både skogprogrammet og elektrifisieringsprogrammet ved den norske ambassaden i Kampala, Uganda.

I 1999 ble den nye energiloven vedtatt. Et viktig prinsipp i den nye energiloven er at mottakerne skal betale det strømmen faktisk koster.
- For at strømprisen dermed ikke skal bli urimelig høy, var det viktig å effektivisere driften og få ned svinnet av strøm. I tillegg til å få folk til faktisk å betale strømregningen, forteller Espen Lier fra NVE, stasjonert i Kampala.

Staten vil ikke betale, men næringslivet er fornøyd
Irene Muloni fra Uganda Electricity Distribution Company som har ansvaret for omorganiseringen av distribusjonsleddet, forteller at det å få folk til å slutte å stjele strøm og få folk til å betale, har vært en stor utfordring. Mange statlige institusjoner har ikke betalt strømregning på nesten ti år. Det er derfor en nødvendig - men en vanskelig jobb, å kreve inn penger. De fleste offentlige institusjoner er ikke engang klar over at de er pliktet til å betale strømregningen. Militæret og politier er verstingene.

- Etter å ha skrevet flere brev om at en lokal politistasjon i Kampala måtte betale strømregningen sin - uten at noe skjedde, måtte vi handle. Normalt får kundene vite tid og sted for avkobling, men for politiet måtte vi først koble av strømmen og deretter levere brevet med vedtaket for avkobling. Så var det bare å løpe ut av kontoret, forteller Irene Muloni lattermildt.

Ifølge Irene Muloni har hun hatt et av Ugandas mest upopulære yrker. Men situasjonen er nå dramatisk endret; fra å lære stadig nye skjellsord hver dag, blir hun nå møtt av fornøyde kunder. Inntil i fjor høst var strømmen uregelmessig og elektrisiteten ble kuttet en dag i uka for å begrense presset på strømnettet.

Etter at Uganda økte sin strømproduksjon med utvidelsen av Owen Falls, har strømmen vært sikker og regelmessig. Hun legger til at det har ført til fornøyde businesskunder.