Norad-ansatte føler seg dolket i ryggen av egen statsråd

Mandag 25. august offentliggjorde Riksrevisjonen sitt utkast til rapport om norsk bistand til Mosambik. Det jobbes med kommentarer til dette utkastet - både i UD og Norad. Rapporten er en pilot - og det er første gang Riksrevisjonen lager denne type rapport om resultatene av utviklingssamarbeidet med et land.

Tjenestemannsorganisasjonene i Norad
Oslo, 27. august 2003 PRESSEMELDING

Norad-ANSATTE FØLER SEG DOLKET I RYGGEN AV EGEN STATSRÅD

Mandag 25. august offentliggjorde Riksrevisjonen sitt utkast til rapport om norsk bistand til Mosambik. Det jobbes med kommentarer til dette utkastet - både i UD og Norad. Rapporten er en pilot,- og det er første gang Riksrevisjonen lager denne type rapport om resultatene av utviklingssamarbeidet med et land. Forbauselsen var stor da vi ansatte i Norad våknet opp til overskrifter på førstesidene og radioinnslag med statsråden, der det tydelig indikeres at vi gjør en dårlig jobb og at statsråden skal "snu hver stein" og sørge for at all kontroll med forvaltningen og oppfølgingen av bistanden skal legges under Utenriksdepartementet og delegeres til ambassadene slik at jobben kan bli gjort på en tilfredsstillende måte.

Statsråden viser til arbeidet med regjeringens effektiviserings- og moderniseringsprogram og den eksterne gjennomgangen av utviklingsforvaltningen som det siste året er gjennomført i den forbindelse. Den gjennomgangen konkluderer riktignok med at Norad bør legges i under Utenriksdepartementet, men den berømmer samtidig arbeidsformene og den delegerte, kompetanse- og kunnskapsfremmende arbeidsformen i Norad, samtidig som den arbeidsstilen i departementet anbefales en omfattende gjennomgang. Den eksterne gjennomgangsrapporten (ECON-rapporten) har vært intens diskutert i forvaltningen, ikke minst i Norad. Høringsuttalelsene og tilråding fra utenriksråd er ikke nødvendigvis entydig i konklusjon og avviker relativt sterkt fra det synet som statsråden nå formidler gjennom pressen: Det er gitt tilslutning til deler av rapporten som bl.a. handler om å rydde opp i antatte forhold som gjelder ressurssløsing og dobbeltarbeid. Forhold knyttet til informasjon og administrasjon, ikke minst av ambassadene vil også kunne tjene på en nærmere vurdering. Forslaget om å legge Norad inn under UD er imidlertid møtt med betydelig skepsis, ikke minst i Norad, og det antydes at en slik omlegging vil kreve betydelige ressurser - noe ECON-rapporten også antyder.

Den foreløpige riksrevisjonsrapporten påpeker feil og mangler som er nyttige og lærerrike for oss. Vi er ikke alltid like flinke til å følge de rapporteringsrutiner vi selv har pålagt oss, så selv om vi i neste fase nedfeller og oppsummeringer de erfaringer og vurderinger vi har gjort, så finnes ikke disse vurderingene der revisjonen burde kunne vente å finne dem. Dette må vi bli bedre på. Og dette å kunne følge utviklingen i våre samarbeidsland gjennom landenes fattigdomsreduksjonsplaner (PRSP-er) og ved analyse og vurdering av de omforente prestasjonsindikatorene kunne levere adekvate og gode rapporter - både til forvaltningene hjemme og den norske offentliggheten - er noe vi jobber med absolutt hele tida. Både i Norad og ved de ambassadene som er underlagt oss. Det er vår oppfatning at vi gjør en god jobb,- og det fins en interesse og et engasjement for alltid å gjøre denne jobben bedre!

Det er derfor beklagelig å føle seg falt i ryggen av vår egen statsråd, å føle at vi blir brukt i et politisk spill. ECON-rapporten med høringsuttalelser og tilråding ligger fortsatt til politisk behandling, og det er etter hvert blitt klart for oss at de to statsrådene i Utenriksdepartementet ikke helt snakker samme språk.

De ansatte i Norad er løpende blitt orientert om saken internt. Det er derfor med stor forbauselse vi leser og hører gjennom media at beslutningen er tatt og at Norad skal fratas makt og legges under UD. Vi reagerer også sterkt på at vi gjennom media blir fortalt at vi mangler kompetanse på finansforvaltning og økonomistyring - noe verken ECON-rapporten eller Riksrevisjonsrapporten gir dekning for.

Vi oppfordrer statsråden til ikke å blande sammen ECON-rapporten og den foreløpige riksrevisjonsrapporten. Vi oppfordrer videre deg til å forholde deg til de avtalte spilleregler om informasjon og annet om politiske beslutninger som kan få betydning for 250 medarbeider hjemme og ca. 90 ute-stasjonerte medarbeidere.

Lillian Nordal Eli Koefoed Sletten Vibeke Pedersen
2fo/Norad NTL/Norad AK/Norad