Reform av utviklingsforvaltningen

Torsdag 11. september vedtok regjeringen å gjennomføre en større reform av utviklingsforvaltningen for å stå bedre rustet i kampen mot fattigdom i utviklingslandene.

Les pressemeldingen fra UD, 12.09.03:

Reform av utviklingsforvaltningen vedtatt.
Regjeringen vedtok torsdag å gjennomføre en større reform av utviklingsforvaltningen for å stå bedre rustet i kampen mot fattigdom i utviklingslandene.

Endringene medfører en betydelig desentralisering av ansvar og oppgaver til utenriksstasjonene slik at arbeidet utføres nærmest mulig mottakerne av norsk bistand. Resultat- og gjennomføringsansvaret for utviklingsarbeidet samles i Utenriksdepartementet.

Norad får hovedansvaret for en styrket kunnskapsforvaltning, en styrket evaluering og kvalitetssikring, støtteordningene til bl.a. frivillige organisasjoner og næringsliv, samt internopplæringen i utenrikstjenesten. Reformen vil også medføre endringer i UDs organisasjon og arbeidsmåte og bringe arbeidet i Norad og UD tettere sammen. Arbeidet med å forberede gjennomføringen starter umiddelbart. Det tas sikte på at innføring av reformen starter i januar 2004.

- Utviklingspolitikken er i stor endring. Den omfattende reformen som nå er vedtatt innebærer at vi tar tak i de sentrale utfordringene vi står overfor. Det vil gjøre oss i stand til å spille en enda mer aktiv og sentral rolle for å bekjempe fattigdom med de nye rammene som nå gjelder internasjonalt, sier utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson.

Reformen er et resultat av en omfattende gjennomgang og evaluering av dagens organisering. Gjennomgangen ble varslet i utviklingspolitisk redegjørelse i Stortinget 30. april 2002 og hadde Regjeringens handlingsplan for bekjempelse av fattigdom i sør mot 2015 og Regjeringens moderniseringsprosjekt som utgangspunkt.

Den eksterne evalueringen erkjente at utviklingssamarbeid i økende grad er en politisk prosess der flere virkemidler må ses i sammenheng. Selv om man fant at mye i dagens system fungerer bra, ble det også påpekt flere klare svakheter med måten utviklingsapparatet i dag er organisert på. Blant annet ble det påvist uklarheter i ansvarsfordeling og funksjoner, dobbeltarbeid og for mange beslutningsnivåer. Videre ble det påvist et klart forbedringspotensiale i forhold til resultatmåling og kvalitetssikring. Disse forholdene søker en nå å rette på gjennom forvaltningsreformen, samtidig som det som fungerer godt skal tas vare på.