Utdanningsprogram i Palestina får støtte

Den norske støtten til utdanningssektoren i Palestina vil bli videreført. I alt er 145 millioner kroner bevilget til dette formålet hittil. Nå er det foreslått 65 millioner kroner til over tre år.

Programmet er i samsvar med de palestinske myndighetenes 5 års plan for utdanning, og i samsvar med de retningslinjene Norge følger for utviklingssamarbeidet med Palestina. Støtten begrunnes ut fra tre sentrale utfordringer i området:

  • Demper virkningene av den økonomiske krisen i Palestina gjennom sysselsetting i bygningsarbeider.
  • Daglig skolegang gir et normalt, trygt innslag for barn som har en hverdag preget av usikkerhet og nød.
  • Vise det internasjonale samfunns nærvær gjennom synlige tiltak.

Skoler bygges

Siden programmet startet opp har 120 klasserom i grunnskolen blitt bygget eller rehabilitert. Bygningsarbeidet representerer om lag 2500 månedsverk og ingeniørarbeidet 500 månedsverk. Til yrkesopplæringen er det kommet til et nybygg på 1850 kvadratmeter. Oppgraderingskurs for lærere er også gjennomført.

Norge er ikke alene på banen for å støtte opp om utdanningstiltak. Harmoniseringsarbeidet mellom giverne er imidlertid kommet kort. De palestinske myndighetene fortrekker å forholde seg til hver enkelt giver.

Som alt knyttet til aktiviteter i de palestinske områder støter også dette programmet på en rekke hindringer og vanskeligheter. Veisperringer kan hindre gjennomføring av programmet. Krigshandlinger fører til ødeleggelser. Likevel: Dette er et høyt prioritert program som skal videreføres.

Elever på skift

Programmet består av tre komponenter som er forankret i myndighetenes 5-års plan. Skolebygg og rehabilitering utgjør den største posten. Her har Norge vært bidragsyter siden 1994. Norge bidrar blant annet til en minimumskapasitet i skolene som gjør det mulig å romme alle elevene. For å få plass til alle går mange elever på skift.

Målet for den andre komponenten - yrkesopplæring - er å tilby opplæring i håndverksfag til om lag 15 prosent av ungdommene i den aktuelle alderen.

Lærerutvikling er den tredje komponenten. Målet er å styrke lærere pedagogisk og kunnskapsmessig.

Hele programmet styres av Ministry of Education and Higher Education.