Holdningsendring og nytt partnerskap for lærerutdanning i Sør

I midten av oktober var så godt som alle norske høgskoler med lærerutdanning og noen universiteter samlet i Norad for å diskutere partnerskap om lærerutdanning i Sør. - Vi må bidra til en holdingsendring, var en av konklusjonene på seminaret. Vi må tenke mindre på samarbeid med Sør som en kilde til kulturell læring for oss og mer på samarbeidet som et redskap for utvikling, sier Betsy Heen, utdanningsrådgiver i Norad.

Hun fremhever at det var et godt samarbeid og en god diskusjon på seminaret.

Bærekraftig lærerutdanning i Sør

Møtet var lagt opp som et formidlingsseminar for å drøfte funn fra et konsulentoppdrag som tok for seg analyser av eksisterende samarbeidstiltak innen lærerutdanning. Like viktig var diskusjonen om et utkast til rammevilkår for utlysning av midler for et pilotprogram for partnerskapstiltak mellom lærerutdanningsinstitusjoner i Sør og i Norge. Utlysningen vil finne sted våren 2005. Senter for internasjonalisering av høyere utdanning (SIU) vil få ansvar for den videre oppfølgningen og forvaltninga av ordningen.

For første gang 

Partnerskapsordningen skal sikre et godt og bærekraftig program som prioriterer behovene til læreriutdanningen i Sør. Pilotprogrammet vil vare over en periode på 3 år, og et følgeforskningsprosjekt er planlagt for å identifisere viktige erfaringer under veis.

- Dette er et nytt kapittel i Norads samarbeid med utdanningsinstitusjoner i Norge, sier faggruppeleder Sissel Volan. Pilotprogrammet fokuserer på profesjonsutdanning, ikke på forskningssamarbeid mellom universiteter, tilføyer hun.

Det gjenstår fortsatt en god del arbeid før planene for pilotprogrammet er klare, men seminaret var et nyttig innspill i den videre prosessen fram mot etableringen av pilotprogrammet. Det vil blant annet også legges opp til tett kontakt på forvatlningssiden med en eller flere partnere fra Sør, som blant annet Association of African Universities (AAU) og UNESCOs institutt for kapasitetsbygging i Afrika.