Media vil kjempe mot fattigdom

Om ti år skal FNs tusenårsmål være nådd. På en stor konferanse for journalister og organisasjonsfolk i London nylig stilte man spørsmålet: Hvilken rolle kan media spille i kampen mot fattigdom? Diskusjonen dreide seg blant annet om hvordan media kan bidra til å gjøre tusenårsmålene kjent, og dermed være en av mange pådrivere i arbeidet med å nå målene. Ambisjonen er at aktiviteten på området skal økes så det syns i spaltene og på skjermene i 2005.

Det var BBC World Service Trust og DFID som arrangerte konferansen, og det er interessant i seg selv at to så tunge aktører ønsker å rette oppmerksomheten mot medias rolle i utviklingsprosesser - en rolle som lett blir undervurdert. Og tunge aktører sto også i kø på konferansen for å gi sitt bedrag, som;

Tunge aktører:

Finansminister Gordon Brown varslet at britene vil ta flere initiativ i EU, G8 og FN neste år. De vil øke bistanden. Han snakket om en parallell til Mashall-planen og om en ny International Finance Facility.

Bistandsminister Hilary Benn pekte på at media er en del av utviklingsprosessen globalt. Gjennom rapportering kan de bidra til å slette gjeld, fremme humanitær hjelp, bekjempe korrupsjon, rett til utdanning osv. Han sa at forholdet mellom myndigheter og media er en utfordring. Nasjonale regjeringer må ønske frie, uavhengige media dersom det skal være mulig å etablere, men giverland kan delta i prosessen ved aktivt å støtte opp om frie media.

Spesialrådgiver for Kofi Annan på Tusenårsmålene og direktør i Tusenårsprosjektet, Jeffery Sachs, er ansvarlig for rapporten om status for Tusenårsmålene som skal legges fram i januar. Hans hovedpoeng var at vi har valg, vi må bare bestemme oss for å gjøre det. Han var skuffet over at Tusenårsmålene overhodet ikke var noe tema i USA.
- Det er et valg når militærutgiftene og skattelettelsene til middelklassen og de rike øker, mens landet ikke har penger til bistand, hevdet han.

Leder for Tony Blairs Afrika-kommisjon, Myles Wickstead, opplyste at det er lagt stort trykk på kommisjonen og det er store forventninger til den rapporten de skal legge fram i mars. Wickstead inviterte forsamlingen - som representerte det meste av verden - til å komme med innspill til kommisjonen. Han signaliserte at medias rolle i kampen mot fattigdom vil få plass i kommisjonsrapporten.

Mange meninger

Diskusjonen handlet både om hvordan tunge media i vestlige land tar opp utviklingsspørsmål, og hva media i sør klarer å bidra med. Meningene er mange. Blant vestlige mediafolk spriker holdningene fra at utviklingsspørsmål ikke selger og er dårlig stoff, til at det må rapporteres mer systematisk og at vi må bli flinkere til å finne fram til de gode historiene. Både BBC og Channel 4 vil bedre dekningen på Afrika neste år. Begge kanalene vil også lage flere programmer for et europeisk publikum om Tusenårsmålene, kombinert med korte filmsnutter som virker både slagkraftige og muntre.

Journalister fra utviklingsland ønsker å få fram mer nyanserte bilder av sine land enn den rene elendigheten. Virkeligheten består ikke bare av oppsvulmete barnemager, korrupsjon, maktmisbruk og naturkatastrofer. Landene er rike på kultur, menneskelige ressurser og suksesshistorier. Det kan virke utviklingsfremmende i seg selv dersom det fokuseres mer på dette. Flere av journalistene fra Afrika ønsket seg en egen fjernsynskanal for Afrika slik de har greid i Midt-Østen. De mente også at vestlige media må bruke flere korrespondenter fra de landene de rapporterer fra.

2005 blir et aktivt år for temaet medias rolle i kampen mot fattigdom. BBC World Service Trust vil følge opp og komme med innspill til Tony Blairs Afrika-kommisjon. Ulike medieorganisasjoner er også opptatt av temaet.