Politisk korrupsjon skal bekjempes

Utviklingssamarbeidets rolle i kampen mot politisk korrupsjon i demokratiseringsprosesser ble satt på dagsorden på et seminar i Uppsala våren 2004.

- Sentrale spørsmål er hvordan vi kan bidra til å opprette tillit til politiske systemer, sørge for at valg gjennomføres uten korrupsjon, se på hvordan det sivile samfunn og media kan spille en rolle i anti-korrupsjonsarbeidet og hvordan hindre at desentraliseringsreformer fører til korrupsjon på lokalnivå, sier rådgiver Eli Moen i avdelingen for styresett og samfunnsøkonomi i Norad.

Utviklingssamarbeidets rolle

Aktuelle tiltak som kom opp i diskusjonen var støtte til anti-korrupsjon organisasjoner, lovreformer, utdanning og valgobservasjon. Rollen til det sivile samfunn og media ble framhevet. De kan bidra til kritisk overvåking av valg og maktutøvelse og spre kunnskap om så vel demokratiseringsprosesser som korrupsjon.

- Etter Sovjetunionens fall ble flerpartidemokratier båret fram på en bølge av entusiasme, sier Eli Moen. Erfaringene har imidlertid vist oss at det ikke er enkelt å utvikle solide flerpartidemokratier som samtidig respekterer minoriteter og som klarer å utvikle konstruktive relasjoner mellom opposisjonen og de regjerende partiene. Om utviklingssamarbeidet kan gjøre noen forskjell på dette ble ikke direkte diskutert, men det syntes å være enighet om at vi kan spille en rolle i forhold til politiske partier, valg, det sivile samfunn og desentraliseringsreformer.

Felles støtte

Økonomisk støtte til politiske partier var oppe i debatten. En mulig strategi er å gi støtte til samarbeid mellom "likesinnede" partier i giverland og mottakerland. Det virket likevel som om de fleste giverland ville foretrekke en støtteordning som alle politiske partier i partnerlandet kan dra nytte av. I denne sammenhengen må man være oppmerksomme på mulighetene for korrupsjon gjennom private bedrifters finansiering av politiske partiers valgaktiviteter.

 

- Det finnes ingen oppskrift på hvordan man kan unngå politisk korrupsjon i forbindelse med valg, sier Eli Moen, men vi kan bidra til konstruktive prosesser i forkant av valgene.

Offentlige institusjoner, sivile samfunn og media

Viktigheten av å arbeide tettere med eksisterende institusjoner og strukturer både i det sivile samfunn og i offentlig forvaltning - for eksempel når det gjelder lovgivning, ble tatt opp i flere sammenhenger.

Bare i helt spesielle tilfeller bør giverland bidra til å etablere nye institusjoner. Vi må for eksempel ikke være med på å utvikle et system der politiske partier trenger betydelig økonomisk støtte for å drive en valgkamp. Fattige land har ikke råd til å gi offentlig støtte til partienes valgkamp. Skulle vi være med på et slikt system ville vi invitere til korrupsjon.

Organisasjoner og grupper knyttet til det sivile samfunn stiller vanligvis ikke til valg, men de har andre viktige roller i demokratiseringsprosessen.

Eli Moen nevner at de kan bidra til folkeopplysning og gjennom å sette et kritisk søkelys på hvordan ansvarlige myndigheter fungerer. I diskusjonene ble det argumentert med at økonomiske støtte bør prioriteres for offentlige institusjoner som har god kontakt med grasrota og som derfor kan bidra til å bygge opp tillit til offentlige styringsorganer.

- Uavhengige media og profesjonelle journalister er også helt sentrale i arbeidet for å bekjempe politisk korrupsjon, mener Eli Moen.