Mobile vektkontroller mot korrupsjon

De ligner mest på strandmadrasser rullet ut i veibanen. De nye mobile tungtransportvektene kan måle aksellast opp til 30 tonn og spare Zambisk Veivesen for 3-400 millioner kroner i året.

Reduseres overvekten på veiene i Zambia, vil veinettet ha 60 til 70 prosent lengre levetid. På noen år, kan Zambia spare inn flere hundre millioner kroner på vedlikehold av veiene, forklarer. Veivesenets engasjerte bergenser Jan Tore Odd. Han er en av flere nordmenn som har bistått zambiske veimyndigheter med anskaffelse av de mobile vektene og nødvendig opplæring.

Vektene monteres på ti minutter og får plass i et bagasjerom. De består av en hydraulisk enhet som er knyttet til sensorer som sender datasignaler om vekt til en sentral database. Det er sensitiv, sveitsisk teknologi som har havnet på zambiske veier. Data om vogntoget og vekten sendes direkte til en sentral database i ministeriet. Det betyr at det ikke går an å jukse med tallene. - I motsetning til de permanente stasjonene kan ikke vekten manipuleres med. Det som er målt er målt og registrert. Det kan få bukt med en omfattende korrupsjon i veikontrollen, forklarer Jan Tore Odd videre. Han kjenner veisektoren godt etter noen år i Afrika som rådgiver.

Overbelastede lastebiler på Zambiske veier koster staten millioner i ekstra vedlikehold av veien, men også menneskeliv i form av alvorlige trafikkulykker.

- For Zambia ble ulykken i Kasungula på grensen til Botswana et vendepunkt. En lastebil med varer fra Kongo på 120 tonn fikk kjøre ombord på en ferje som kun tålte 60 tonn. Ferjen veltet og ni mennesker falt i Zambesi-elven og omkom, forklarer Jan Tore Odd.

Etter ulykken krevde polikerne en opprydning med korrupsjonen innen vektkontroll av tunge kjøretøy. De store lastebilselskapene har stor innflytelse og betaler store summer for å komme forbi veisperringene. Kontrollørene tjener svært lite og lønningene er ofte forsinket. Det gjorde at bestikkelser ble vanlig og veisektoren var gjennomkorrupt. Veimyndighetene jobber nå med å forbedre lønnssystemet slik at kontrollører og sentrale myndigheter som arbeider med veisikkerhet opprettholder den nødvendige lojalitet ovenfor å håndheve lovverket.
- De nye flyttbare vektene kan ikke manipuleres på samme måte som en stasjonær vektkontroll kan og dersom veimyndighetene her lykkes, vil vektene fungere som kontrollposter på hele veinettet i Zambia også i de store byene, forklarer Jan Tore Odd.

De to flyttbare vektstasjonene representerer en investering på sjuhundretusen kroner og er betalt av Norge. Statens Veivesen står for opplæring og montering av utstyr.

- Disse vektene kan vare i 7 år eller ødelegges på en dag. Riktig bruk bestemmer levetiden, og derfor har opplæring vært svært viktig for oss, forklarer Jan Tore Odd.

Norge har vært aktiv i veisektoren i 18 år. Norge har støttet veiutbygging og rehabilitering av veinettet. I hovedsak har støtten gått til opparbeidelse av fungerende veimyndigheter. Det vil si opplæring. I tillegg har Norge bistått Zambia i utviklingen av et nytt lovverk for veisektoren. De siste årene har Norge jobbet i samfinansiering med EU og norske eksperter jobber på vegne av andre givere i sektoren.

I løpet av 2005 vil det nye regelverket tre i kraft. Det vil gjøre det svært dyrt å kjøre med overvekt. I dag koster det bare noen tusen kroner for en tur med overlast. Maksimumgebyret i de nye forskriftene tilsvarer nesten 190 000 norske kroner . Prøver noen å stikke av, vil de få et ekstra gebyr på tilsvarende 12 000 kroner. Ettersom vogntoget som blir veid registreres i sentrale dataregistre blir det ikke lett å komme seg unna.

- De zambiske veimyndighetene satser på å få redusert overvekten på veiene fra 30 prosent til fem prosent. De håper at de bærbare vektkontrollene skal gi like vilkår for alle og redusere korrupsjonen i veisektoren. Det vil spare menneskeliv og zambiske myndigheter for enorme veikostnader.