Fersk flergiverevaluering om budsjettstøtte

Resultatene av fire milliarder bistandsdollar i busjettstøtte til syv land, i hovedsak overført i perioden 2000-2004, er nå evaluert. Det dreier seg trolig om den mest omfattende flergiverevaluering som er foretatt innen utviklingsbistand. Den betegnes som det første omfattende forsøket på å systematisere erfaringer og resultater av budsjettstøtte på tvers av flere land.

Den første store evalueringen av budsjettstøtte som bistandsform er ferdig. Evalueringen gir grunn til forsiktig optimisme, idet den viser at budsjettstøtte kan være en effektiv, formålstjenlig og bærekraftig måte å støtte nasjonale strategier for fattigdomsbekjempelse på. Det fremgår av evalueringen at budsjettstøtten til fem av syv undersøkte land har spilt en positiv rolle.

Budsjettstøtte har utgjort en voksende del av bistanden de siste ti år, og nå foreligger den første større undersøkelsen av denne bistandsformen. Evalueringen dekker perioden 1994-2004, men mesteparten av overføringene (97 pst) fant sted i perioden 2000-2004. Den omfatter syv land: Malawi, Uganda, Mosambik, Rwanda, Burkina Faso, Nicaragua og Vietnam. Formålet med evalueringen var å undersøke i hvilket omfang og under hvilke omstendigheter budsjettstøtte er relevant, kostandseffektivt og formålstjenlig for å oppnå varig fattigdomsreduksjon og bærekraftig økonomisk vekst.

Evalueringen er gjennomført av uavhengige konsulenter på vegne av mer enn tyve giverorganisasjoner og de syv utvalgte landene. Den samlede evalueringen består av en synteserapport og syv landstudier utarbeidet av International Development Department ved University of Birmingham

Evalueringen ga følgende hovedfunn:

1. Budsjettstøtte er en relevant respons på erkjente problemer med å nå målene i bistanden.

2. Budsjettstøtte kan være en effektiv, formålstjenelig og bærekraftig måte å støtte nasjonale strategier for fattigdomsbekjempelse på. Budsjettstøtte har spilt en klar positiv rolle i fem av de syv landene som er studert (Burkina Faso, Mosambik, Rwanda, Uganda og Vietnam). Funnene om måloppnåelsen av budsjettstøtte er i hovedsak basert på erfaringene fra disse fem landene. I ett land (Nicaragua) var budsjettstøtte på et så tidlig stadium at det ikke var mulig å trekke pålitelige konklusjoner om virkninger. I et annet land (Malawi) ble budsjettstøtten brått stoppet og etableringen av budsjettstøtte ble ikke vurdert å være vellykket.

3. Tilførsel av ikke-øremerkede midler kanalisert gjennom nasjonale budsjettsystemer har hatt positive virkninger på institusjonell kapasitetsutvikling relatert til offentlig finansforvaltning. Budsjettstøtte er ikke et "universalmiddel", men bistandsformen har styrket eierskap og ansvarlighet hos myndigheter. På kort og mellomlang sikt er det påvist nyttige resultater hva gjelder operasjonell effektivitet i systemer for offentlig forbruk og fordeling. Disse forbedringene har også ledet til en sterkere systematisk kobling mellom strategisk planlegging og resultater på mellom- og mer langsiktig.

4. Evalueringen påviser en tendens til at budsjettstøtte styrker kvaliteten av bistand som en helhet på landnivå gjennom direkte og indirekte virkninger på sammenheng (coherence), harmonisering og tilpasning. Dette gjør budsjettstøtte til et spesielt verdifullt tillegg til andre bistandsformer. Budsjettstøtte bør tas i bruk gjennom en bevisst strategi som tar hensyn til muligheter for samspill mellom ulike bistandsformer på landnivå.

5. Evalueringen har også vurdert hvordan en rekke tverrgående tema som likestilling, miljø, hiv/aids, demokratisering og menneskerettigheter er blitt påvirket og blitt tatt hensyn til i denne bistandsformen. En konklusjon er at det er viktig å ikke overlesse budsjettstøtteinstrumentet. Evalueringen fant at det i alle tilfeller ble lært av erfaringer, noe som tyder på at budsjettstøtte som bistandsform kan bedres og gjøres mer omfattende i omfang over tid.

6. Evalueringen finner også at budsjettstøtte som den nå er utformet er sårbar for en rekke risikofaktorer, inkludert politisk risiko som truer dens egnethet til å operere som en langsiktig bistandsform. Bærekraften avhenger av om man klarer å gjøre budsjettstøtten mer stabil.

7. Det er imidlertid for tidlig å vurdere endelige virkninger av budsjettstøtte på fattigdomsreduksjon. Budsjettstøtte er et instrument som støtter opp om implementeringen av landets strategi for fattigdomsreduksjon. Dens endelige virkninger når det gjelder å redusere fattigdom avhenger av kvaliteten på fattigdomsstrategien den støtter. Med den vekten i tidlige fattigdomsstrategier som er tillagt ekspansjon av offentlige tjenesteyting antas at det meste av virkningene av budsjettstøtte mer har vært å øke tilgang til tjenester enn å påvirke inntekt for fattige og styrke deres rettigheter.

8. Mange av funnene i evalueringen av budsjettstøtte er også relevante for andre typer av programbistand, som for eksempel sektorprogrammer.

Dokumenter

Last ned Norads oppsummering av evalueringen

Last ned evalueringen


Her finner du rapporter fra de enkelte land:

Final Draft Burkina Faso Country Report - Main volume

Final Draft Burkina Faso Country Report - Annexes

Final Draft Malawi Country Report - Main volume

Final Draft Malawi Country Report - Annexes

Final Draft Mozambique Country Report - Main volume

Final Draft Mozambique Country Report - Annexes

Final Draft Nicaragua Country Report - Main volume

Final Draft Nicaragua Country Report - Annexes

Final Draft Rwanda Country Report - Main Volume

Final Draft Rwanda Country Report - Annexes

Final Draft Uganda Country Report - Main Volume

Final Draft Uganda Country Report - Annexes

Final Draft Vietnam Country Report - Main Volume

Final Draft Vietnam Country Report - Annexes