Norad-sponset film til Haugesund

”Black Gold” er filmen som forteller hvem som er vinnere og tapere på kaffemarkedet. Filmen er sponset av Norad med 150 000 kroner og torsdag 22. august har den Norgespremiere på filmfestivalen i Haugesund. Der skal den vises tre ganger, blant annet i festivalens storstue Edda 1.

Filmen setter søkelys på profitten de multinasjonale kaffeselskapene håver inn på den populære drikken. Tilbake på kaffemarkene er fattige bønder som lever i noen av verdens fattigste land.

"Fødestedet" for kaffebønnen - Etiopia - er blant de landene som blir hardest rammet av denne handelen. Tadesse Meskela er en mann som ønsker å finne de mer rettferdige markedene for de mer enn 70 000 fattige bøndene som han representerer. Dette tar ham til noen av de største kaffemarkedene i verden der han oppdager at det ikke finnes noen enkle veier til større rettferdighet i handelen. Kaffeindustrien er stor med en omsetning på om lag 80 milliarder dollar i året.

Filmen er allerede mottatt med gode kritikker i noen land - men nå er det altså Norgespremiere. Speak-it og Fulcrum Production står bak - med Øistein Moskvil Thorsen som med-produsent.

Les mer på:

www.blackgoldmovie.com