Norads strategi mot 2010: Kvalitet og resultater i Norges utviklingssamarbeid

Norad trenger en ny strategi slik at vi kan klargjøre rollen vår, legge om arbeidsmåtene våre og fastlegge prioriteringene våre i de kommende år. 15. mars offentliggjorde vi et utkast til en strategi og ba om kommentarer fra Utenriksdepartementet og dets utestasjoner og fra våre partnere i det norske utviklings- og bistandsmiljøet.

Responsen var overveldende - positive, kritiske og konstruktive innspill fra ca. 90 organisasjoner og enheter samt en rekke enkeltpersoner. Alle med kloke tanker om målene for Norges utviklingssamarbeid, om sammenhengen - og mangelen på samme - i den norske innsatsen, og spesielt om Norads rolle som rådgiver, kvalitetssikrer og forvalter av tilskudd til norske aktørers arbeid med partnere i utviklingslandene.

Norads strategi fra 1990 kunne med vekt og virkning bygges opp omkring forsterket mottakeransvar. De fleste høringskommentarene er enige i at Norad nå skal legge vekt på kvalitet og resultater. Dette er ingen enkle slagord - Norad verken kan eller skal påta seg ansvaret for utviklingsinnsatsens kvalitet og resultater. Norad arbeider via andre i forsøket på å forbedre kvalitet og resultater av norske innsatser, og resultatene bestemmes i siste instans av partnerne i Sør. Norad rådgir og evaluerer UD og norske utestasjoner; Norad forvalter tilskudd til det sivile samfunn, næringsliv og forskning; Norad arbeider sammen med fagmiljøer i Sør, Norge og internasjonalt; og Norad formidler resultater til partnere og det norske samfunn.

Mange kommentarer etterspør ytterligere klargjøring av Norads rolle i forhold til disse andre aktørene. Med utgangspunkt i analysen av resultater - både tilsiktede og utilsiktede - av utviklingsinnsatsen - med eller uten norsk støtte - vil vi rådgi og kvalitetssikre de norske bidrag til internasjonalt utviklingssamarbeid. Vi er alle primært interessert i de langsiktige virkningene for verdens fattige og undertrykte barn, kvinner og menn. Vi må lære av virkningene av tidligere innsatser for å øke sjansene for effektiv innsats i dag. Det er behov for mer resultatfokus i norsk - og internasjonalt - utviklingssamarbeid. Dette støttes fullt ut av kommentarene, som samtidig ber om større klarhet omkring resultatbegrepet. Vi må i fellesskap utvikle metoder til resultatarbeidet.

En annen stor utfordring vi påtar oss med denne strategien, er å bidra til å forbedre kvaliteten av Norges innsats på tvers av de mange kanaler: bilateralt og multilateralt utviklingssamarbeid, støtte til utvikling av sivilt samfunn og næringslivsutvikling, overgangsbistand, fredsbygging og forsoning, fremme av menneskerettigheter og demokratisering, og humanitær bistand. Hver av disse kanaler har - med rette - forskjellige mål og partnere. Men kravene om kvalitet og resultater må gjelde for dem alle. Mange kommentarer, både fra de som forvalter disse forskjellige former for utviklingssamarbeid og fra partnere i det norske samfunn, oppfordrer Norad til en sterkere rolle i forhold til alle kanalene.

Strategien stiller oss derfor overfor reelle proriteringsutfordringer. Dette er ikke en sak for Norad alene. Vi legger vekt på maksimal gjensidighet i den faglige dialog med fagmiljøer spesielt i Norge. Utviklingsministerens understrekning av at Norge skal bidra der hvor Norge har særlig kompetanse som etterspørres av utviklingslandene, hjelper oss også i prioriteringen. De nye formene for utviklingssamarbeid gir mulighet for bedre arbeidsdeling mellom partnerne fra Nord, slik at partnerne i Sør ikke overveldes av alt for mange giverdagsordener. Dette gjør det også mulig for oss å begrense de områdene der Norad selv skal ha spisskompetanse.

Vi skal være gode til å kombinere kunnskap fra fem forskjellige områder, men ikke nødvendigvis de beste innenfor noen av disse områder:

  1. prioriterte sektorer og temaer i norsk utviklingssamarbeid
  2. relevante utviklingsmodeller for land med forskjellige utfordringer
  3. kunnskap om god bistand, dvs. bistandsstrategier, forvaltning og praksis
  4. land- og regionsspesifikke utviklingsmønstre
  5. globale institusjoner og prosesser.

Mange høringskommentarer har med rette påpekt at hermed er det mye Norad ikke kan og vil legge vekt på. Nok en god grunn til felles kompetanseutvikling med våre partnere i Norge. Andre norske aktører vil fortsatt være langt sterkere enn Norad innen viktige sektorer, temaer og regioner og innen viktige tilganger til utviklingssamarbeidet.

Vi har satt stor pris på å lese og arbeide med de mange kvalifiserte kommentarene. Et gjennomgående ønske er - med rette - at strategien skal være kortere. Det vil vi tilstrebe. Det blir derfor i strategiens utførelse at vi for alvor kan dra nytte av de mange gode råd. Vi håper at Norads strategi mot 2010 vil bli lansert i begynnelsen av mai.

Vi takker for bidragene! Flere er stadig ytterst velkomne til pep@norad.no