Verdenskongress om kommunikasjon for utvikling
Kommunikasjon for utvikling dreier seg om en rekke ting:
- Tilgang til informasjon og kunnskap gjennom kommunikasjon
Mange av verdens fattige mennesker mangler informasjon og tilgang til ny kunnskap som er relevant for dem og deres liv, og de mangler også en stemme til å påvirke utviklingsprosesser og mennesker med makt over deres liv. - Kommunikasjon fremmer god utvikling
Informasjon, kunnskap og kommunikasjonsprosesser er viktige verktøy i arbeidet med å fremme uvikling for fattige. Åpen dialog med bistandens målgrupper, nemlig de fattige, bringer for en dag deres behov og prioriteringer og hva de selv vil være med på av utvikling. - Kommunikasjonskapasitet
For at det offentlige effektivt og målrettet skal kunne levere tjenester til fattige, eller at forskning for utvikling skal gagne fattige, må fattiges prioriteringer og kunnskap formidles effektivt - av fattige, og i kanaler hvor fattige blir hørt.
Kommunikasjon i hovedløpet for utviklingssamarbeid
Alt dette er gammelt nytt i bistanden hvor eierskap, deltagelse og lokal kapasitet anses som bærende prinsipper. Det er imidlertid fortsatt krefter i sving for å integrere disse aspektene i utviklingssamarbeidets ledende dokumenter og prosedyrer til tross for at forkjempere og akademikere har utviklet bevis, modeller og gode eksempler å bygge på i flere tiår.
Hvorfor det?
Kommunikasjon på fattiges menneskers premisser er ofte ikke helt enkelt, men mulig.
For at kommunikasjonens innhold kan tas på alvor og målrette og effektivisere utviklingsarbeidet må bistanden reflektere fattigdomsproblemet med faglig og praktisk fleksibilitet og samarbeid. Dette er kanskje ikke så enkelt.
Vi ønsker innspill og kommentarer til den videre prosessen fram mot kongressen.
Se også Norads websider om IKT: [%ITEMNAME;1739%]