FNs morsmålsdag 21. februar

21. februar er FNs morsmålsdag og starten på UNESCOs internasjonale år for språk. I gjennomsnitt forsvinner ett språk hver 14. dag, og det anslås at mer enn 50 prosent av de rundt 6700 språkene som snakkes i verden i dag kan forsvinne. UNESCOs slagord for det internasjonale språkåret er ”Languages matter”.

Mange får ikke undervisning på eget morsmål

Språkspørsmålet dreier seg ikke bare om språk i fare for språkdød. I Norad er det blant annet fokus på undervisningsspråk i grunnskolen i våre samarbeidsprosjekter. Flertallet av elevene Norges innsats innenfor utdanning retter seg mot, har undervisning på et språk som ikke er deres morsmål eller et annet kjent språk fra nærsamfunnet.

Bedre skoleresultater, færre jenter faller fra

Det er flere grunner til at undervisningen primært bør skje på barnas morsmål, framfor for eksempel engelsk eller fransk. Skoleresultatene blir mye bedre, fordi elevene skjønner hva som blir sagt og har begrepsapparat til å uttrykke seg selv. Og langt færre jenter faller fra - jenter blir vanligvis i mindre grad enn gutter eksponert for andre språk enn sitt morsmål, og faller derfor ofte fra skolegangen når undervisningen skjer på offisielt språk og ikke talemålet.

Styrket foreldrekontakt, færre overgrep

Når undervisningen skjer på barnas eget morsmål, styrkes kontakten med barnas foreldre og foreldrene får økt medinnflytelse i skolen. Mye tyder også på at risikoen for at elevene utsettes for overgrep eller blir utnyttet av lærere med samme språklige bakgrunn som dem selv, minker.

Økt selvrespekt

I tillegg er språk grunnleggende bærere av identiteten til grupper og individer, og undervisning på eget morsmål kan gi styrket selvfølelse og selvrespekt, noe som er særlig viktig for minoritetsgrupper og marginaliserte grupper.

Gå til UNESCOs side om språkåret