FNs morsmålsdag 21. februar
Mange får ikke undervisning på eget morsmål
Språkspørsmålet dreier seg ikke bare om språk i fare for språkdød. I Norad er det blant annet fokus på undervisningsspråk i grunnskolen i våre samarbeidsprosjekter. Flertallet av elevene Norges innsats innenfor utdanning retter seg mot, har undervisning på et språk som ikke er deres morsmål eller et annet kjent språk fra nærsamfunnet.
Bedre skoleresultater, færre jenter faller fra
Det er flere grunner til at undervisningen primært bør skje på barnas morsmål, framfor for eksempel engelsk eller fransk. Skoleresultatene blir mye bedre, fordi elevene skjønner hva som blir sagt og har begrepsapparat til å uttrykke seg selv. Og langt færre jenter faller fra - jenter blir vanligvis i mindre grad enn gutter eksponert for andre språk enn sitt morsmål, og faller derfor ofte fra skolegangen når undervisningen skjer på offisielt språk og ikke talemålet.
Styrket foreldrekontakt, færre overgrep
Når undervisningen skjer på barnas eget morsmål, styrkes kontakten med barnas foreldre og foreldrene får økt medinnflytelse i skolen. Mye tyder også på at risikoen for at elevene utsettes for overgrep eller blir utnyttet av lærere med samme språklige bakgrunn som dem selv, minker.
Økt selvrespekt
I tillegg er språk grunnleggende bærere av identiteten til grupper og individer, og undervisning på eget morsmål kan gi styrket selvfølelse og selvrespekt, noe som er særlig viktig for minoritetsgrupper og marginaliserte grupper.