Mosambik ønsker åpenhet i petroleumssektoren

Mosambik forbereder seg på medlemskap i EITI (Extractive Industries Transparency Initiative).

Velsignelse eller forbannelse

Inntekter fra gruver og gassutvinning utgjør kun fire prosent av Mosambiks eksportinntekter og 4,8 prosent av skatteinntektene. Store investeringer og lån gjør at det tar tid å komme i pluss. Gass fra Mosambiks Pande-felt eksporteres i dag hovedsakelig i rør til Sør-Afrika, men det lokale markedet er i vekst. Ekspertene tror også det er store potensialer for bruk av kondensat fra naturgass, butan og propan, til produksjon av flaskegass.

Rykter om oljereserver har versert siden midten av -90 tallet. Myndighetene har ikke bekreftet funn, men både norske og andre selskaper har sikret seg konsesjoner for leting.
- Høye priser på verdensmarkedet gir store muligheter for afrikanske oljeproduserende land. Regulering av inntektene er viktigere enn noen gang for å sikre at ressursene blir en velsignelse snarere enn en forbannelse, sa Petter Nore på vegne av regjeringens Olje for Utvikling program (OfU), der Nore leder sekretariatet i Norad.

Olje for Utvikling samarbeider med utviklingsland om ressurs- og inntektshåndtering i petroleumssektoren, med støtte til institusjons- og kapasitetsbygging. Åpenhet er et tverrgående prinsipp for hele programmet. Målet er å gjøre OfU overflødig etter å ha bidratt til å bygge opp et godt juridisk og økonomisk rammeverk slik at petroleumsressursene skaper vekst som er miljøvennlig bærekraftig og kommer befolkningen til gode.

Utvidet norsk engasjement

Norge har bidratt til kapasitetsoppbygging i Mosambiks petroleumssektor siden begynnelsen av 80-tallet gjennom det norske oljedirektoratets samarbeid med mosambikanske petroleumsmyndigheter. Etableringen av en ny petroleumslov i 2001 og reguleringen av petroleums-sektoren i 2004 har klargjort rollefordeling og kompetanse i sektoren. Olje for utvikling ble startet opp i 2005 og er en utvidelse av dette samarbeidet.
- Vi har gått fra en mer teknisk rolle innen kapasitetsbygging til også å inkludere arbeid for åpenhet, godt styresett og miljø, sa Nore og understreket betydningen av EITI-medlemsskapet.

Arbeid med skatteregulering av sektoren vil også bli sentralt i Mosambik. Andre norske erfaringer som etablering av oljefond kommer først når inntektene strømmer inn, men det er viktig å vite hvordan man skal håndtere disse i forkant, ifølge Nore.
- Det finnes ingen enkle løsninger. God ressursfordeling tar tid å få på plass og krever opplæring og lovregulering. Likevel er Mosambik det beste eksempelet vi har å vise til der vi har samarbeidet over lengre tid.

OfUs samarbeid med Mosambik i perioden 2006-2010 er totalt på NOK 41 millioner.

Umodent for EITI

EITI er et frivillig samarbeid mellom bedrifter, investorer og organisasjoner internasjonalt som bygger på åpenhet om hva selskapene betaler til myndighetene og hva myndighetene mottar i inntekter. Målet er økt ansvarlighet i forvaltningen av naturressurser gjennom publisering og evaluering av inntekter fra olje, gass og gruvevirksomhet.

Mosambiks ønske om å bli medlem av EITI er et tidlig signal om åpenhet. Landet har ennå ikke de største inntektene sine fra petroleumssektoren, men viser vilje til å forebygge korrupsjon og dårlig styresett.
- Dette skaper forventninger til åpenhet om inntekter fra gass, mineraler og potensielle oljeressurser som myndighetene kanskje ikke er modne for, frykter Marcelo Mosse, som leder organisasjonen CIPs arbeid for godt styresett, åpenhet og integritet i Mosambik.

Overraskende

Sammen med OSISA (The Open Society Initiative for Southern Africa) sto mosambikasnke CIP (Centro de Integridade Pública) bak et seminar i Maputo 9. mai for å orientere sivilt samfunn om EITI.
I forkant av EITI-medlemsskapet skal myndighetene etablere en komité der organisasjoner og næringsliv tar opp nasjonale utfordringer og innhenter ekspertise fra eksterne institusjoner for kontroll, som Publish what you Pay, Revenue Watch Institute og Verdensbanken.
CIPs leder er positiv til at myndighetene ønsker å delta i EITI, men er usikker på om myndighetene vil tilrettelegge for den informasjonstilgangen som kreves av medlemsskapet.

Vanskelig åpenhet

- Vi mangler ytringsfrihet og informasjonstilgang i praksis. Sammenliknet med Zimbabwe har vi stor frihet, men myndighetenes reaksjon på folkeopprøret i Maputos gater 5. februar mot økte bensinpriser var svært voldelig. Mosse mener det er utstrakt selvsensur i mosambikanske statlige medier. Ingen av de offentlige tv-mediene sendte direkte fra hendelsen.

- Det er en lang kamp å endre lover og få til åpenhet fra myndighetene, spesielt der kulturen ikke tillater åpenhet, sa Klaude Kabemba i OSISA.
Matteo Pellegrine fra Revenue Watch Institute understreket at medlemsland kan kastes ut dersom de ikke implementerer alle deler av prosessen. Noen blir med av politiske årsaker eller ønske om å tiltrekke seg investeringer. Derfor er det viktig at sivilt samfunn har kunnskap og mulighet til å si fra.
Olje for Utvikling samarbeider med norske organisasjoner om kapasitetsbygging av organisasjoner i sør og med internasjonale organisasjoner som Revenue Watch Institute.
- Sivilt samfunn er samfunnets vaktbikkjer og kan forebygge ressursforbannelsen, sa Nore.

Les mer om Olje for Utvikling

Les mer om EITI