På skolebesøk i Nepal: Godt samspill med gode resultater

I 2007 ga Norge over 55 millioner kroner i bilateral bistand til utdanning i Nepal, et land som har vist økt vilje til å satse på jenter og utdanning. Norge er også en sentral medspiller i United Nations Girls' Education Initiative (UNGEI), der Betsy Heen fra Norads avdeling for utdanning og forskning nylig deltok på regionalt møte i Kathmandu. Her formidler hun utviklingstrekk og inntrykk fra regionen.

Foreldrene er med

Klokken er ti på formiddagen, og de fleste av Sishu Kalyan Community Schools 150 elever har trosset formiddagens kjempeuvær for å komme seg på skole. Skoleveien er lang, til tider utilgjengelig, og barna bruker inntil 45 minutter for å komme seg til skolen hver dag. Men det er viktig med skolegang og foreldrene har sluttet opp om bygging av skolens grunnmur og de har ledet informasjonskampanjer for å få mødrene til å sende barna på skole.

Godt eksempel

Vi befinner oss i Kaski-dstriktet i Nepal, et stenkast fra byen Pokhara ved foten av de sagnomsuste Annapurna-fjellene. For en besøkende som skal se på hvordan Nepals utdanningsreform fungerer i praksis, og hva jenter får ut av skolegangen, står Sishu Kalyan Community School fram som et vellykket eksempel på godt samspill mellom utdanningsmyndigheter, skoleledelse og lokalsamfunn. Skolen har en småbarnsavdeling med 20 smårollinger fra 2-4 år. I lyse og luftige lokaler er veggene malt med tegninger, bokstaver og tall. To voksne medarbeidere sørger for at barna får et varmt måltid (i mange tilfeller det eneste de får om dagen), og et variert pedagogisk opplegg fra kl. 10.15-15.45.

Valg foran skole

På barnetrinnet underviser seks lærere (hvorav halvparten er kvinner) i de 6 klassetrinnene. I motsetning til andre skoler i distriktet har Sishu Kalyan Community School ikke hatt problemer med å få nyopptrykkede skolebøker etter at skoleåret begynte i april. Myndighetene i Nepal la i stor grad beslag på trykkeriene for å produsere materiell til valg på grunnlovsgivende forsamling i vår. Dette førte til forsinkelser i produksjon av skolebøker og stengte skoleporter rundt omkring i landet.

Modernisering

Radha Thapa, en godt voksen dame og leder for skolens foreldreråd, forteller om hvordan lokalsamfunnet har gått sammen for å gjøre skolen til en av de beste i distriktet. Skolen har vært i bruk i 34 år, men det var først i 2006 at moderniseringen tok til da foreldrerådet samarbeidet med skoleledelsen om å skaffe byggematerialer til skolebygg såvel som til toaletter. En frivillig organisasjon har bidratt til å bygge bibliotek, utstyre det med bøker og annet materiell og gi opplæring til personalet.

Gutter på privat skole

På Sishu Kalyan Community School går det flere jenter enn gutter. I utgangspunktet tyder det på at jenter benytter seg av retten til å gå på skole. Men at det går flere jenter enn gutter på denne skolen i Kaski-distrikt betyr ikke at familiene prioriterer å gi jentebarn utdanning overfor guttebarn. I Kaski så vel som i andre distrikter rundt i Nepal ser det ut som om foreldrene foretrekker å sende guttene til private skoler. Utfordringen når det gjelder jenter og skole ligger stort sett i å få jenter fra marginaliserte grupper og jenter med funksjonshemninger til å gå på skole.

Kvalitet viktigst

Det er ikke interessant å se på antall jenter som begynner på skolen isolert, men å sørge for at jenter går ut fra skolen med kunnskap og ferdigheter som er relevante. I Kaski-distriktet, som ligger over gjennomsnittet på landsbasis, er antall barn som går ut av 5. klasse forholdsvis høyt (i fjor 97.6% for jenter og 99.3% for gutter). Spørsmålet er hva elevene har lært de første viktige fem årene. Statistikk fra Kaski-distriktet viser at under halvparten av elevene som gikk ut fra 5. klasse i fjor hadde tilfredsstillende karakterer.

Godt, men ikke representativt

På ingen måte kan vi si at Sishu Kalyan Community School representerer gjennomsnittet i Nepal i dag. Vi kan heller si at skolen står fram som et eksempel på hva som er mulig å gjøre med et skoletilbud dersom de viktigste elementene er til stede; økonomisk vekst, målrettet utdannings- og skoleledelse, god infrastruktur og engasjerte lokalsamfunn.

Se mer om Norads arbeid med jenter og utdanning