Utdanning forebygger konflikt

Utdanning bidrar til fred og forebygger konflikt, sier PRIO-forsker Kendra Dupuy som har forsket på utdanningens betydning for post-konflikt samfunn i Liberia, Nepal og Guatemala.

Påvirker maktfordelingen

Rapporten "Education for Peace. Building Peace and Transforming Armed Conflict Through Education Systems", er skrevet på oppdrag fra Redd Barna med støtte fra Norad og UD.
- Et rettferdig og inkluderende utdanningssystem er et viktig middel for fred fordi det påvirker distribusjonen av makt som er en av de viktigste kildene til konflikt, sa Redd Barnas assisterende generalsekretær Tove R. Wang på seminar i Redd Barnas nye lokaler i Oslo 12.mars.

Rapporten sier også at tilgang til utdanning, pensum som tar avstand fra vold og undertrykking, og et ikke-voldelig læringsmiljø motvirker at utdanning blir brukt av sterke grupper for å skape og opprettholde sosiale og politiske ulikheter.

Viktig for demilitarisering

I både Guatemala, Liberia og Nepal har utdanning og makt vært sentralisert. Utdanning utover barneskolen har vært forbeholdt svært små eliter.
- For å unngå rekruttering til væpnede grupper er ungdomsskole og videregående utdanning spesielt viktig, sa forskeren, som har sett hvordan de tre landene har greid å beholde freden ved å gi skolegang til flere, uavhengig av geografisk eller sosial tilhørighet. Hun mener myndighetenes satsing på utdanning gir folk signaler om at de er verdt å satse på, en viktig bidragsyter for å gjenvinne folkets tillit til regjeringen og forhindre konflikt. I Liberia så hun hvordan dette var viktig for demilitariseringsarbeidet etter borgerkrigen og motivasjonen for å beholde freden.

Sosialiserer barna

Rapporten trekker også frem skolen som sosialiserende faktor. Pensum, undervisningsmetoder og undervisningsspråk som ikke er voldelige eller forfordeler en gruppe i samfunnet i forhold til en annen, har gitt gode resultater i de landene Dupruy har studert.

Utviklingsfremmende

Utdanning bidrar også til sosial og økonomisk utvikling, hevder rapporten. Konflikter foregår oftest i fattige samfunn der befolkningen ikke har tilgang til utdanning, noe som igjen skaper grunnlag for konflikt. Dupuys mener det er viktig å satse på yrkesrelaterte studier som fører flere ut i jobb raskt etter endt skolegang. Frustrerte ungdommer med utdanning som ikke får jobb blir lettere rekruttert av opprørsgrupper.

Global kampanje

For å sette temaet på dagsordenen og gi flere barn berørt av krig og konflikt utdanning, leder Redd Barna den internasjonale kampanjen "ABC redder barna", som har som mål å gi 8 millioner barn i 20 land utdanning innen 2010. I dag når man ut til i overkant av 5,7 millioner barn. Temaet er nå plassert på agendaen internasjonalt og giverlandene prioriterer utdanning som en del av all annen nødhjelpsrespons, sier Redd Barnas assisterende generalsekretær Tove R. Wang.

12.mars startet også en debattkampanje i Redd Barna som tar utgangspunkt i Dupruys rapport og i en rapport fra Redd Barna med tittelen "Der fred begynner".

Les mer om PRIO-rapporten "Education for Peace. Building Peace and Transforming Armed Conflict Through Education Systems" på Redd Barnas sider

Se Redd Barnas debattkampanje om utdanning og fred