Afghanistans utdanningsminister på besøk hos Norad

Afghanistans utdanningsminister, Dr. Farooq Wardak, har truffet Norads direktør Villa Kulild for å diskutere resultater av norsk støtte til utdanningssektoren i Afghanistan.

Kulild vektla at samarbeid med Afghanistan er viktig for Norge. Hun fremhevet at støtte til utdanning er særlig viktig for land i konflikt.

- Utdanningsstøtten til Afghanistan er et eksempel hvor vi sammen har fått til svært mye. I 2001 var det bare noen få tusen jenter som gikk på skole, i dag er det nesten 2,5 millioner. I 2001 var det ingen kvnnelige lærere, i dag er det 50. 000. Som giver og samarbeidspartner er det viktig for Norge at vi får høre om den positive utviklingen som finner sted i Afghanistan, sier Kulild.

Utdanningsministeren var opptatt av at Norge har bidratt til å skape eierskap og ansvarliggjøre nasjonale myndigheter. Dette er et sentralt argument for ikke å øremerke midler. Tidligere øremerket Norge det meste av støtten til blant annet utdanningsrelaterte tiltak, men siden 2010 har Norge prioritert å gi generell støtte og var den første giveren som ikke øremerket bistandsmidlene til Afghanistan.

- Norge har vært en viktig støttespiller for Afghanistan. I tillegg har norske organisasjoner som Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp og Kirkens Nødhjelp gitt uvurderlig støtte til det afghanske folk. Norge vil alltid være i den nasjonale hukommelsen til det afghanske folk på grunn av deres langvarige støtte til landet, sa han.

Omfattende støtte

Norge bidrar med mye bistand til Afghanistan, og støtte til utdanningssektoren er en av de store prioriteringene. Siden 2008 har Norge støttet utviklingsarbeidet i Afghanistan med totalt 730 millioner kroner årlig og i 2010 gikk 106 millioner av dette til utdanningsrelaterte tiltak. 

Støtten til utviklingen av Afghanistans utdanningssektor kanaliserer Norge først og fremst gjennom Verdensbankens flergiverfond Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF) og utdanningsprogrammet Education Quality Improvement Program (EQUIP). 

EQUIP er et omfattende program og står for alt fra bygging og rehabilitering av skoler til utdanning av lærere. I tillegg etablerer EQUIP lokale skolekomiteer som skal forbedre forholdene på skolene. En gjennomgang av EQUIP, som ble gjennomført i 2011, bekreftet at programmet har bidratt til store forbedringer i Afghanistans utdanningssektor.

Krever lokal forankring

På møtet fremhevet utdanningsministeren betydningen av lokalt eierskap som svært sentralt. Lokal deltakelse blir vektlagt i alle programmer. 

- Jeg føler meg trygg på at utdanning og skoler som nå etableres vil videreføres uavhengig av hva som skjer i transisjonsperioden, siden lokal befolkning vil ivareta det som nå bygges opp av institusjoner og kapasitet lokalt. Problemer relatert til sikkerhetssituasjonen kan løses når lokal befolkningen involveres og selv tar ansvar for skoler og utdanning, sier Dr. Farooq Wardak.

Utdanningssektoren skal gjennomgås

Den første sektorgjennomgangen av utdanning i Afghanistan skal gjennomføres i juni og skal vurdere sektorer som grunnutdanning, yrkesrettet utdanning, høyere utdanning og voksenopplæring. Norad har rekruttert en gruppeleder som skal bistå i planleggingen og gjennomføringen av denne sektorgjennomgangen.

Analysene og anbefalingene fra sektorgjennomgangen skal presenteres på den internasjonale giverkonferansen for Afghanistan, som holdes i Tokyo i juli i år.

Mye gjenstår

Selv om utviklingen innen utdanning i Afghanistan har vært positiv gjenstår det mange utfordringer. Framdeles står 42 prosent av barn og unge uten et skoletilbud og mange av disse er jenter og andre marginaliserte grupper. 

Kvaliteten på undervisningen og tilgangen på relevante utdanningstilbud etter grunnskoleutdanning må forbedres. Det fins også sikkerhetsproblemer for skoler og lærere i enkelte områder.

Publisert 24.04.2012
Sist oppdatert 16.02.2015