Dette er finalistene i NM i bistand

1760 klasser har deltatt i den ti uker lange konkurransen NM i bistand. Nå står ti finalister igjen. Det står om en tur for hele klassen til Tanzania. Møt årets finalister.

Se også: Disse konkurrerer om å bli norgesmestre (finale for enkeltpersoner) 

To timer før konkurransen stengte mandag denne uken, hadde 12 klasser muligheten til å sikre seg de ti finaleplassene. 200 deltakere var inne og spilte til siste slutt. På denne tiden hoppet finalistene fra Sandes fra 11. plass opp til 8., før de ramlet ned på 10. plass før de til slutt endte på 9. plass. Samtidig klarte finalistene fra Andøy å ta seg fra tolvte til andreplass.

- Deltakerne har blitt spurt om alt mulig, fra hvordan Norge gir oljebistand til resultater av arbeidet med FNs tusenårsmål. Vi er veldig imponert over de ti finalistene. De har allerede gjort en fantastisk innsats, alle har vist god kunnskap og de har gjort en flott jobb i å mobilisere familie og venner til å støtte klassene med poeng, sier Eva Bratholm, kommunikasjonsdirektør i Norad.

Hver klasse har laget en kort beskrivelse av sin klasse, og deres vei til finalen. Les mer her:
(klassene er satt i alfabetisk rekkefølge)

ST3PMR ved Andøy vgs

Finalist i NM i bistand 2013
Foto: Andøy vgs

Klassen Politikk og menneskerettigheter ved Andøy videregående skole består av 28 elever fra 2 klasser, ST2A og ST3A. 

I dette faget jobber vi mye som kan ses i sammenheng med konkurransen. I faget kommer vi blant annet innom en rekke internasjonale utfordringer som for eksempel: Brudd på menneskerettigheter, kultur, økonomi og handel, sikkerhet og fred, og kampen om godene. Læreren vår hadde kommet over konkurransen like før den ble lansert. Så begynte vi en skoletime med å jobbe med dette. Etter dette ble konkurransen en veldig sentral del av faget.

Mobiliseringen på en så liten plass har vist en stor innsatsvilje for klassen, til å vinne turen til Tanzania. Vi så ganske tidlig at det ikke holdt at bare vi i klassen deltok. For å komme på topp ti måtte vi få andre personer til å bidra. Dermed begynte vi å mobilisere. Først fikk vi lærere og elever på skolen til å delta. Etterhvert fikk vi foreldre og slektninger med, og etter et besøk fra ungdomsskolen så hadde vi rekruttert elever derifra også. Helt til slutt gikk vi ut i avisen for å be lokalmiljøet om hjelp.

Når det kommer til hvorfor vi ønsker å vinne så er det først og fremst på grunn av det vil være en fantastisk opplevelse. Det vil også være enormt lærerikt både personlig og i forbindelse med faget. Ikke minst vil det å kunne få se hvordan de som er mindre heldig enn oss lever. Det å få oppleve en ny kultur vil være spennende. Vi er i alle fall enige om at dette er en fantastisk mulighet som ikke dukker opp så altfor ofte.

1STE ved Adolf Øien vgs, Trondheim

Adolf Øien vgs er slått sammen med en annen videregående skole i Trondheim til Thora Storm videregående. I konkurransen var skolen registrert med det gamle skolenavnet.
Foto: Adolf Øien vgs

Hei alle sammen!

Vi er en klasse på 30 framtidige gründere som går entreprenørskapslinja ved Thora Stom VGS. Resten av elevene ved skolen synes kanskje vi er litt merkelige. Vi vet derimot bedre, og ifølge oss selv er vi en positiv, engasjert og målrettet gjeng. Kremen av kremen, rett og slett. Dette fikk vi vist når læreren vår informerte oss om at vi hadde mulighet til å delta på NM i bistand, noe vi alle syntes virket spennende.

Som første klasse på skolen som deltok i NM i bistand, bidro vårt engasjement til å at flere klasser ved skolen viste interesse for konkurransen. Etter hvert som poengene strømmet inn så vi at vi kom nærmere og nærmere topplisten, og dette fikk frem våre vinnerinstinkter. Vi vervet besteforeldre, lærere, studenter, foreldre, søsken, onkler og tanter, og det gikk så vidt et friminutt uten at klassen satt på Norad sine sider og hadde heftige diskusjoner om bistand. Alle 10. klassinger som har vært innom vårt klasserom i høst har vi også vervet, og vi håper denne vervingen har åpnet flere øyner for hva bistand faktisk er.

Reisen vil gi en unik innsikt i deler av det norske bistandsprogrammet, Ikke bare det vi hittil har oppnådd, men også det som gjenstår å oppnå. I tillegg til dette tviler vi ikke et sekund på at det vil bli en spennende og minnerik opplevelse. «Alt det et menneske kunne vinne i pestens og livets spill, var kunnskap og minner.» sa Albert Camus en gang. Vi kunne ikke vært mer enig, og skal stå på til siste slutt for å prøve og vinne denne opplevelsen for livet!

3STD ved Adolf Øien vgs, Trondheim

Adolf Øien vgs er slått sammen med en annen videregående skole i Trondheim til Thora Storm videregående. I konkurransen var skolen registrert med det gamle skolenavnet.
Foto: Adolf Øien vgs

Det hele startet på solidaritetsdagen den 1. november, da vi i klassen for første gang fikk høre om testen vi kunne ta på nmibistand.no. Vi så allerede da at noen klasser hadde samlet inn store poengsummer, og at vi på det tidspunktet lå langt unna å nå finalen. Da vi fant ut at vi kunne vinne en klassetur til Tanzania, ble vi øyeblikkelig tent på ideen og ønsket om å vinne! Det endte med enorme rekrutteringer av venner og familie som kunne opprette brukere og ta testen.

Det krevde mye arbeid og innsats for å klare å ta igjen de andre klassene, men omsider nådde vi topp 10. Hele klassen gjorde en fantastisk innsats og var veldig motiverte for å vinne – og vi synes det skal godt gjøres å få en hel skoleklasse til å stå på slik som vi har gjort! Helt til siste sekund av konkurransen fikk vi venner, familie og bekjente til å ta tester i fleng, som endte i stor jubel når vi var sikret en finale.

Vår videre forberedelse til finalen har vi også jobbet hardt med, der vi har opprettet ekspertpaneler på de forskjellige temaene, samt at alle i klassen har jobbet beinhardt for å tilegne seg så mye kunnskap som mulig. Det er tydelig at vi i klassen virkelig vil vinne!

Vi har nå vårt siste år sammen som klasse, da vi er avgangselever i år 2013. Vi er en klasse med et supert samhold og fantastisk miljø, og det å få sjansen til å dra på en slik tur med klassen før vi skilles og går hvert til vårt hadde vært en utrolig avslutning på tre fine år sammen.

Om vi vinner, blir en tur til Tanzania en utrolig opplevelse - både kulturelt, kunnskapsmessig og mest sannsynlig følelsesmessig. Vi har lært veldig mye av denne perioden, og synes det hadde vært kjempebra å få se hvordan ting foregår i praksis også. En tur som dette hadde vært lærerik for oss alle, og den kan gi oss lærdom og opplevelser som vi kan ha med oss resten av livet.

Klassen vår har vært preget av elever som har sluttet og nye som har begynt, samt en del elever som var borte fra oss i fjor grunnet utveksling. Nå er vi alle samlet igjen, og en klassetur til Tanzania hadde virkelig vært et fantastisk minne å se tilbake på med en gjeng som har delt så mye de siste årene!

3STA ved Elvebakken vgs, Oslo

Finalist i NM i bistand
Foto: Elvebakken vgs

Tidligere i år var utviklingsminister Heikki Holmås på Elvebakken og holdt et engasjerende foredrag om bistand, der han også introduserte konkurransen NM i bistand til skolens elever. Klassen har jobbet jevnt og trutt for å komme dit vi har kommet i dag, noe som reflekteres av det faktum at vi kun unntaksvis har vært utenfor topp ti-listen i konkurransen. Lenge lå vi også på førsteplass.

Konkurransen har vært et felles samlingspunkt for hele klassen, og vi har brukt mye tid på den. Først og fremst har alle elevene i klassen besvart spørsmålene, men vi har også fått både lærere, medelever, venner, familie og alle andre vi har kommet over til å svare spørsmålene og kreditere poengene til oss. Mye tid har også gått med på å diskutere spørsmålene innad i klassen og med andre - hva er riktig svar, og hvorfor er det slik? Dette har ført til at spørsmålene ikke kun har blitt noe vi har svart på for poengenes skyld, vi har fått masse ny og spennende kunnskap om Norges posisjon i verdens bistandspolitikk.

Vi er utrolig privilegerte og takknemlige for at vi har blitt født og fått vokse opp i Norge, noe NM i bistand har fått oss til å skjønne i enda større grad. Mange av oss har fått et brutalt møte med realitetene gjennom å jobbe med konkurransen, og vi tror at en tur til Tanzania vil ha en svært positiv effekt på hele klassen, både som kollektiv og for hver enkelt elev. Som innbygger i verdens rikeste land er det lett å glemme hvor vanskelig andre har det, og det å få muligheten til å oppleve på nært hold hvilke utfordringer man har i andre deler av verden, vil gi oss enormt mye. Vi tror også at dersom vi vinner en tur til Tanzania, vil vi få verdifulle erfaringer som vi gjerne ønsker å dele med andre.

Dersom vi får æren av å dra til Tanzania, stiller vi oss til disposisjon som ambassadører for prosjektet, og ønsker gjerne å formidle det vi har lært gjennom eksempelvis foredragsvirksomhet, blogg eller en dokumentar. Dette for å sørge for at enda flere får sett, lært og erfart det vi vil oppleve i Tanzania.

3STA på Elvebakken videregående skole er en klasse som utvilsomt vil få mye ut av en Tanzania-tur, men også en klasse som vil ha mye å gi tilbake. Det faktum at vi har klart å engasjere så mange til å gi oss poeng, er en god indikator på at klassen representerer et stort mangfold fra ulike miljøer. Klassens 32 elever kommer fra til sammen 20 ulike ungdomsskoler, og budskapet og erfaringene fra Tanzania vil nå ut til mange mennesker. Elvebakken har fra før av et eget solidaritetsprosjekt i samarbeid med PLAN Norge der vi samler inn penger til å bygge en skole i Liberia, og engasjementet for bistand, solidaritet og rettferdighet er stort i hele klassen. Vi er lærevillige, engasjerte og uredde, og vi lover at vi vil være best mulige representanter for Norge, Norad og bistandens budskap både før, under og etter turen.

3STE ved Elvebakken vgs, Oslo

Foto: Elvebakken vgs

Vi er en klasse på 32 elever fra 3STE ved Elvebakken VGS i Oslo, heia oss! Flere av elevene i klassen er politisk engasjerte, og vi er alle interesserte i å lære mer om norsk politikk, derfor var det høy stemning da utviklingsminister Heikki Holmås holdt et foredrag på skolen tidligere i år. Foredraget handlet hovedsakelig om norsk bistandspolitikk, noe som åpnet for videre diskusjon i klassen. Da det ble kjent at premien var en reise til Tanzania, gjorde dette det hele ekstra interessant ettersom en elev i klassen tidligere har bodd i Tanzania i flere år, og har fortalt mye om landets kultur og tradisjoner.

Kort tid etter Holmås' foredrag startet klassen en egen Facebook-gruppe for å samarbeide og engasjere i forbindelse med konkurransen. Videre ble vi enige med kontaktlæreren vår om å bruke klassens time til NM i bistand. Det gode klassemiljøet og det generelle engasjementet har gitt et svært positivt utfall, i det vi har jobbet hardt for å verve både familie, lærere og bekjente til å delta. På denne måten føler vi at vi lært mye om bistand, samtidig som vi har fått spredd kunnskapen videre.

Ambisjonene til elevene i klassen er høye og flere skal reise utenlands for å studere, noe som gjør at det kan bli vanskelig å holde kontakten videre. Derfor kunne denne reisen vært en verdig avslutning på en flott periode.

3STF ved Elvebakken vgs, Oslo

Foto: Elvebakken vgs

Vi er klasse 3STF fra Elvebakken VGS i Oslo. I høst fikk vi besøk av Heikki Holmås som holdt et foredrag om norsk bistand og prosjektet NM i bistand. Dette vekket med en gang stor interesse i klassen, som består av en rekke samfunnsengasjerte mennesker. Blant annet er mange medlem av skolens bistandsprosjekt med organisasjonen Plan. Solidaritetsprosjektet, ulike politiske partier, Natur og ungdom og Oslo Press er kun en håndfull av klassens fritidsinteresser.

En tur til Tanzania ble også en drøm for hele klassen. Som en gjeng med utenlandsfarere har vi alle en felles interesse for å reise og oppleve nye kulturer, og konkurranseinstinktet ble satt i gang for fullt. De fleste i klassen bodde sammen et år i Durham i Nord-England, og i starten av 3. klasse fikk vi nye innslag fra blant annet Japan og USA. Vi er med andre ord veldig glade i år reise, og har veldig lyst til å lære om nye kulturer. Å få dra på en lærerik og spennende tur til Tanzania er noe vi virkelig har jobbet mye for og har veldig lyst til.

2MM ved Langhaugen vgs, Bergen

Foto: Langhaugen vgs

Klasse 2MM er en musikklasse fra Bergen, en sammensveiset gjeng med sterke individer og store, musikalske talenter.  I tillegg er det flere som er politisk aktive, og alle i klassen blir lett engasjert og har svært mange meninger.

Gjennom «Bli født på ny» fikk vi øye på Norad sin klassekonkurranse, og tenkte at det hørtes skikkelig spennende ut. Det var under 2 uker igjen av konkurransen, så vi skjønte at vi måtte jobbe hardt. Vi visste ikke hva vi gikk til, men etter å ha tatt testen, lest masse på Norads hjemmesider og sett mange inspirerende småklipp på youtube, har hele gjengen blitt veldig engasjert.

Gjennom arbeidet med å få mest mulig poeng, har vi måttet komme med gode grunner til at andre skulle ta seg tid til å lese seg opp på bistand, og dette har ført til at vi har lært veldig mye og satt oss skikkelig inn i de forskjellige temaene.
Når vi innså at vi kom til å ende blant topp 10, bestemte vi oss for å gå enda lengre inn i temaet. Vi delte klassen opp i grupper, og i løpet av en helg hadde alle gjort et prosjekt om hvert av temaene som var presentert i konkurransen. Vi fikk låne tre skoletimer av lærerne til å presentere for hverandre, og etterpå satt vi i diskusjonsgrupper og løste oppgaver relatert til dette.

Vi ønsker å vinne denne konkurransen av forskjellige grunner. Alt arbeidet med konkurransen har først og fremst gjort oss svært inspirert. Vi har jobbet hardt og kan etter hvert veldig mye om bistand, og en sammensveiset klasse som sammen ønsker å jobbe for samme sak og har den samme kunnskapen tror vi er en god ressurs i bistandsarbeid.

Vi ønsker å gjøre en forskjell, og synes det hadde vært en fantastisk opplevelse å få reise ned der det egentlig skjer, se hvordan det egentlig er, og få lov til å hjelpe mennesker og samfunn mot en bedre hverdag. Kun ved å oppleve det på nært hold kan man forstå hvordan andre virkelig har det, og kun da kan vi vite hvordan vi skal hjelpe til. I tillegg til dette er vi en musikklasse som elsker å spre glede og kreativitet rundt oss, og vi mener vi har mye å lære av afrikanerne her, det er jo her den moderne musikken har sine røtter.

Om noen av oss ønsker en fremtid som politiker eller bistandsarbeider, ville det gjort en enorm forskjell å få en smakebit nå, og det er sannsynlig at flere i klassen ønsker å jobbe videre med dette senere.

Bistand er viktig for at vi skal nå tusenårsmålene og for at jordkloden skal bli et bedre sted å bo på for alle, både de som bor her i dag OG de som kommer til å bo her etter oss.

1MUB ved Rud vgs, Bærum

Foto: Rud vgs

1MUB er en energisk gjeng, som deltok i NM i bistand etter at elev Emmy Søe Eriksen fant annonsen på Facebook. I 10 uker har vi stått på for å sikre oss en finaleplass og sjansen til å vinne en klassetur til Tanzania. Alle i klassen opprettet en bruker, og har spilt ukentlig hver gang det har kommet et nytt tema. Alle har gjort en innsats!

Vi ønsker å vinne en klassetur til Tanzania, fordi det høres ut som en utrolig morsom og lærerik opplevelse, og det er en annen måte å lære om fremmedkultur på. Vi vil se verden fra et nytt perspektiv og vi vil dele erfaringen vi har med de som ikke har det like bra som vi har det.

Vi håper at denne turen også kan sveise klassen mer sammen – selv om vi er ganske sammensveiset fra før av! På denne måten ser vi også hva vi faktisk har bidratt med og til, og det gir oss mer innsikt i hvordan verden egentlig er for de aller fleste.

2SOS ved Akademiet Sandnes

Foto: Akademiet Sandnes

Vi har en utrolig engasjerende lærer som fortalte oss om konkurransen, og fikk oss automatisk utrolig gira på å gjøre det bra. Vi har jobbet jevnt og trutt både på skolen, samt engasjert venner og familie. Siden vi kun er 14 elever, føler vi også at vi har måttet jobbe litt ekstra, og er utrolig stolt av å ha kommet så langt!

Vi ønsker å vinne fordi denne konkurransen har vært utrolig lærerik, og vi har fått mye større innsikt i norsk bistand. Vi sikker på at en eventuell tur ville vært lærerik på mange måter, morsom og ikke minst et minne for livet. Vi ønsker å se hvilken forskjell Norges bistand gjør, ikke bare høre om det. Vi er utrolig gira, og skal kjempe for å vinne denne konkurransen.

1STA ved Vågsbygd vgs, Kristiandsand

Finalist i NM i bistand 2012
Foto: Vågsbygd vgs

Vi er en stor og flerkulturell klasse fra det blide Sørlandet. Første skoledag på ny skole, med ny klasse, var like nervepirrende for oss som det var for alle andre denne dagen. Klassemiljøet ble bedre for hver dag som gikk, men i det vi begynte på konkurransen deres, skjøt det til værs. Pågangsmotet vårt har vært på topp gjennom hele konkurransen, vi har heiet på hverandre og satset alt for å gjøre det best mulig.

Konkurransen oppdaget vi via Norads Facebook-side. Ei jente i klassen (av 30) oppdaget konkurransen, og lagde straks en stor powerpoint-presentasjon og holdt et foredrag for klassen om hva konkurransen gikk ut på, hva vi kunne vinne, hva som måtte til og hva denne konkurransen ville kreve av oss. Men dessverre oppdaget vi ikke konkurransen før for omtrent to uker siden.

Dette fikk oss til å stå på mye mer fordi dette var gøy og noe vi virkelig hadde lyst til å være med på! Målet vårt var å nå finalen og vi ga oss ikke før vi var sikret plassen. Vi jobbet til det kun gjensto sekunder, å ryke ut var ikke et alternativ. Initiativet, oppmuntringene fra hverandre og tanken på en helt fantastisk uke sammen full av opplevelser gjorde at vi beholdt troen på at det var mulig å vinne til tross for den lille tiden vi hadde på oss.

Vi har jobbet jevnt og trutt hver eneste dag med denne konkurransen. Da vi først begynte, ble vi ekstatiske over at vi klarte å komme på topp i Vest-Agder. Finalen føltes fortsatt langt unna, men vi var klare i vår sak; ingen skulle gi seg før konkurransen var helt over. Etter hvert som vi klatret oppover lista, ble engasjementet større og større. Vi skjønte at finalen og en mulig tur til Tanzania var innen rekkevidde. Samtidig som vi engasjerte oss selv, engasjerte vi flere og flere lærere. Stadig flere skoletimer ble dedikert til konkurransen, flere og flere timer med arbeid ble lagt ned i dette prosjektet.

Grunnen til at vi ønsker å reise til Tanzania er fordi vi ønsker å få et enda bedre klassemiljø i de 2 ½ årene som er i igjen av videregående skole. Dessuten, i klassen har vi elever fra Norge, Ungarn, Danmark, Kurdistan, Irak, Marokko, Vietnam og Sveits, og men mens vi holdt på med konkurransen oppdaget vi at selv om vi ikke hadde noen i klassen fra mange av landene som det ble referert til i flere av spørsmålene, klarte vi samlet å svare på mange av spørsmålene likevel. Det synes vi var flott.

Vi har veldig lyst til å reise sammen til Tanzania for å lære og se selv hvordan mange av de oppgavene vi har jobbet med er i virkeligheten der. Vi tror også at medias bilde av et U-land ikke alltid er slik som det kan være i virkeligheten. Dette har vi lyst å utforske nærmere.

Vi gleder oss til finalen!

Publisert 23.11.2012
Sist oppdatert 16.02.2015