Resultat av såkornsutlysning for NORHED-programmet

Norad fikk inn 290 søknader om såkornsmidler til NORHED tidligere i november. 97 søknader er innvilget såkornsmidler.

NORHED er Norads nye kapasitetsprogram for forskning og høyere utdanning i lav- og mellominntektsland. Såkornsmidler gis for å gi miljøene mulighet til å utvikle fullstendige NORHED-søknader med frist 15. mars 2013.

- Gjennom såkornstildelingen ser vi de første konturene av det som gjennom NORHED skal bli vår nye innsats for kapasitetsbygging på forskning og høyere utdanning. Vi ser at det er sterke fagmiljøer inne både på norsk side, og i våre samarbeidsland, sier Paul Fife, avdelingsdirektør for Global helse, utdanning og forskning.

Såkornsmidler gir ingen garanti om videre støtte. Såkorn er heller ingen forutsetning for å få støtte i hovedrunden. Norad planlegger i første omgang for en portefølje på 40-50 hovedprosjekter. 

NORHED lyste ut såkornsmidler i september, med søknadsfrist 5.november. Det var anledning til å søke på NORHEDs seks delprogrammer. Såkornsmidler gis for å gi partnere mulighet til å utvikle fullstendige NORHED-søknader innen fristen 15. mars 2013. Såkornsmidlene må dermed benyttes til dette formålet, og innen denne fristen.

Behandlingsprosess

Alle søknadene er vurdert av relevante fagseksjoner i Norad, samt UD. Alle har benyttet samme vurderingssystem. Søknadene er vurdert etter relevans og kvalitet, definert som:

1. Relevans:
a. Til behov og prioriteringer ved institusjonen og landet hvor kapasitet skal bygges
b. Til målsettinger og prioriteringer for NORHED-programmet
c. Til prioriteringer for det spesifikke delprogrammet.

2. Kvalitet:
a. Design, tidslinje og innhold av såkornssøknaden
b. Realisme og kvalitet på gjennomføringsplan og budsjett
c. Organsiering av partnerskap og implementeringskapasitet

I tillegg er søknadene vurdert etter geografiske prioriteringer for NORHED som helhet, og per delprogram.

De ulike seksjonene har møttes for å gjennomgå vurderingene. Konklusjonene har i stor grad vært sammenfallende. Dette har dannet grunnlag til et første forslag til innstilling. Denne er sendt til de relevante ambassadene, som er bedt om å kommentere søknadens relevans i forhold til nasjonale prioriteringer, øvrige norsk innsats i det aktuelle landet, og ambassadens erfaring og vurdering av søkerinstitusjonen.

Til slutt har Norad foretatt en endelig gjennomgang, og fattet en beslutning som baserer seg på en helhetsvurdering. 

Noen oppsummeringspunkter fra behandlingsrunden:

Norad har vurdert søknader som kom inn på elektronisk skjema og på e-post. Til hovedrunden vil bare søknader som kommer inn elektronisk bli behandlet.

  • Norad har ikke vurdert søknader som kom inn etter 5. november kl 16. Norad har heller ikke vurdert søknader som var på over 5 sider (3 stk).
  • Norad har ikke vurdert søknader som planlegger aktiviteter etter 15. mars 2013.
  • Norad har vurdert søknader som kom inn på elektronisk skjema og på e-post. Til hovedrunden vil bare søknader som kommer inn elektronisk bli behandlet.
  • En del søknader faller bort før den faglige vurderingen basert på kriterier om hvem som kan søke på ordningen. Dette gjelder stort sett søkere hvor partnere i lav- og mellominntektsland ikke har norsk partner, eller at institusjonen i sør ikke er en akkreditert høyere utdanningsinstitusjon.
  • En del søknader faller bort fordi det ikke er tydeliggjort at prosjektet har som mål å bygge kapasitet ved institusjonen i sør. Mange prosjekter har relevante og interessante målsettinger innenfor samfunnsutvikling i aktuelle land, men har ikke koblet dette til kapasitetsbygging for forskning og høyere utdanning.

Noen observasjoner:

  • Få søknader har inkludert NORHED tverrgående hensyn i særlig grad. Spesielt påfallende er at ikke likestilling i større grad er fremhevet. Dette har ikke diskvalifisert søknader i denne runden, men vil forventes fokusert og inkludert på en helt annen måte for å oppnå tildeling i hovedrunden.
  • Flere søknader legger opp til finansiering av studentstipender. NORHED legger ikke opptil generell bruk av studentstipender. Der studentstipender skal benyttes må dette knyttes direkte til inkludering av underrepresenterte grupper.
  • Såkornstildeling forutsetter at partner er en akkreditert høyere utdanningsinstitusjon. Partnere må kunne legge frem dokumentasjon på dette.
  • NORHED-prosjekter skal inneholde både forskning og utdanningskomponenter.
  • Det er få søknader som inkluderer utvikling av baseline og resultatrammeverk. Dette er vesentlig og delvis krevende arbeid som forventes utarbeidet for en hovedsøknad.
  • Mange søknader inkluderer svært mange partnere. NORHED oppfordrer til regionalt sør-sør samarbeid, men understreker at valg av partnere må begrunnes.

Norad vil utarbeide et oppsummeringsnotat som understreker og presiserer de grunnleggende elementene i NORHED-programmet.

Dette vil også diskuteres på informasjonsmøtene som planlegges i Norge i januar, og i utvalgte land i Afrika og Asia i januar/februar.

Tilbakemelding og klageadgang

Alle søknader vil få et svar i form av et tilsagnsbrev eller avslagsbrev. I tilsagnsbrevet vil det gå frem hvilken sum som tildeles såkornsprosjektet. Denne kan variere fra det som er søkt om.

Dersom en søker mener at det under innsending av søknad eller i forbindelse med søknadsbehandlingen er begått saksbehandlingsfeil eller myndighetsmisbruk, har søkeren anledning til å påklage dette. Det er kun den prosjektansvarlige som kan påklage avgjørelsen. Norads faglige vurderinger eller skjønn kan ikke påklages. Fristen for å klage er tre uker etter mottak av søknadsavslaget. Klagen skal være skriftlig og begrunnet, og skal sendes Norad som i første omgang vil behandle klagen. I neste instans er det Utenriksdepartementet som er klageinstans for NORHED.

Publisert 30.11.2012
Sist oppdatert 16.02.2015