- Norsk bistand har gått "fra hardware til software"

Endringer i bistanden var tema da 30 deltakere stilte på Utviklingshusets lærerseminar i slutten av januar.
lærerseminar_hem
Norads Thore Hem la vekt på at bistand også handler om hvordan man støtter, og ikke bare hvor mye.

Et gjennomgangstema var behovet for en reorientering fra de tradisjonelle giver-/mottakerrollene, til et mer helhetlig syn på utviklingssamarbeid som et flerdimensjonalt felt med stadig flere aktører.

Under tittelen De store linjene i bistand og utviklingssamarbeid ga Thore Hem (Norad) seminardeltakerne en historisk gjennomgang fra Danmark – Norges kolonier i India, via norsk misjonsarbeid, Indiahjelpen og opprettelsen av Norad til mer moderne former for utviklingssamarbeid, der bistanden nå kun er ett av flere verktøy. Hem stilte spørsmål ved om vi kan trenes til å se hva som allerede finnes, og ikke kun hva som mangler i samarbeidslandene. Han la i tillegg vekt på at bistand også handler om hvordan man støtter, og ikke bare hvor mye.

lærerseminar_debatt (f.v.) Terje Vigtel, Hilde Reinertsen og Eva Bratholm.
Terje Vigtel (f.v.), Hilde Reinertsen og Eva Bratholm var opptatt av nyanser og oppdatert kunnskap i paneldebatten.

Panel om fremtid og læring

Reell utvikling for et land, bildet av fattigdom, givermakt og retten til å stille krav var blant trådene som ble plukket opp under paneldebatten om veien videre for norsk bistand. anelets Hilde Reinertsen (UiO) og Terje Vigtel (Norad) pekte begge på utdanning og helse som avgjørende punkter som bør med i de såkalte Post 2015-målene. Også i siste utfordring fra ordstyrer om å komme med noen råd til lærerne som underviser i temaet var Reinertsen og Vigtel enige. Denne gangen om viktigheten i at elevene ser nyansene i utviklingssamarbeid.

- Elevene bør oppfordres til å se bistanden i kontekst, som ett virkemiddel, og de bør se både gode og dårlige eksempler på prosjekter, mente Reinertsen.

 

Lærerseminar_Tone Faret (t.v.) og Kristin Opsahl Alvarez under UtviklingsLab.
Tone Faret (t.v.) og Kristin Opsahl Alvarez under UtviklingsLab.

-Hvis man vil jobbe med noe som er enkelt, så er ikke dette greia
Det erklærte Petter Stigset (Norad) i sitt foredrag Olje for Utvikling – Et eksempel på moderne bistand.

Han la ikke skjul på at bistand og utvikling er et vanskelig felt, og brukte mye tid på å forklare de dilemmaer programmet krever at en tar stilling til. Dette til stor interesse for et publikum som ikke var sene om å stille spørsmål da de fikk muligheten.

Kompleksiteten i temaet var også noe av det lærerne fikk erfare, da de i seminarets siste timer fikk prøve seg i UtviklingsLab. Rollespillet plasserer deltakerne som ministre i de fiktive landene Kabira og A’zande, og som medlemmer av en norsk delegasjon. På bakgrunn av research og forhandlinger må de ta politiske valg, og lage en plan for samfunnsutvikling og bevaring av fred.

Det var dermed med mange inntrykk deltakerne takket for seg ved seminarets slutt. Kollegaene Morten Andli og Halfdan Skånland fra Alværn ungdomsskole uttrykte begge at seminaret ga nyttig og interessant faglig påfyll, også mye nytt.

–Selv om det nok skal litt til for å overraske de som har jobbet lenge i skoleverket, legger Skånland til.

Publisert 28.01.2013
Sist oppdatert 16.02.2015