På klassetur til Tanzania

Første gang kontaktlærer Merete Hofslett hørte om «NM i bistand», var da elevene fortalte henne at de hadde meldt seg på konkurransen, at de skulle vinne tur til Tanzania, og at det var viktig at hun meldte seg på og delte poengene sine med klassen.

Den kvelden gikk hun i gang hjemme. Det var ingen lett oppgave.

- Jeg trodde det bare var ett tema, men nye poppet opp. Jeg synes det var litt vanskelig. Men jeg ga meg ikke. Jeg brukte noen timer på å gjennomføre konkurransen, forteller Hofslett som underveis møtte en del fakta hun ikke kjente til.

Musikklasse 2MM ved Langhaugen videregående skole i Bergen kom sent, men godt i gang med i norgesmesterskapet etter at en av elevene i klassen kom over Norads «Bli født på ny» og informasjon om konkurransen . Innsatsen de to siste ukene av konkurransen ga klassen en plass i finalen. Det synes Hofslett var utrolig stas.

- Jeg var veldig stolt av dem. Samtidig var det litt fjernt at de skulle vinne, men de har «drive». Da jeg hørte hvor mange som var med, ble jeg imponert. Det som er imponerende var at de mobiliserte i så stor grad på egen hånd. Det var en stor motivasjon som jeg verken har sett verken før eller siden. Det er utrolig mye å hente hos elever når de treffer med motivasjonen, slår Hofslett fast.

Klassevinner NM i bistand 2012
Jubelen stod i taket da klasse 2MM vant «NM i bistand» 2012. Seieren kom som en overraskelse, klassen hadde bakt flere trøstekaker i tilfelle de ikke vant.
Foto: Bjørn Erik Larsen / Scanpix

Ville skrike det ut

Dagen før vinnerne av «NM i bistand» ble offentliggjort ble Hofslett kalt inn til rektor, hvor hun fikk beskjeden: Hennes klasse hadde vunnet hele konkurransen og en klassetur til Tanzania.

- Det var en vanskelig hemmelighet å holde på. Men det var utrolig gøy. Jeg gikk opp i klassen og måtte late som ingenting. De spurte om jeg hadde hørt noe, sier Hofslett som holdt munnen lukket selv om hun aller mest hadde lyst til å skrike det høyt i aulaen, slik at alle hørte det.

I stedet for ble det et unisont seiersbrøl som runget gjennom i skolen dagen derpå, da klassen satt samlet for å se videoen som avslørte vinnerne – og at utviklingsminister Heikki Holmås skulle bli med på turen. Se avsløringsvideoen igjen her . Du kan også både se (og høre) seiersbrølet i denne videoen om finalen (og legg merke til læreren i bakgrunnen)

Fire måneder senere dro Hofslett, 23 elever i alderen 17 til 18 år og to kollegaer med Norad til Tanzania, hvor blant annet safari, besøk til ulike organisasjoner og den norske ambassaden, feltbesøk og deltakelse på en internasjonal konsultasjon om energi stod på programmet. I tillegg ble det besøk til Stonetown, litt strandtid og en danseforestilling på Zanzibar, sykkeltur i Dar es Salaam, og mottakelse og siden middag i residensen til Norges ambassadør i landet.

NM i bistand - middag m Holmås
Norgesmestrene møtte utviklingsminister Heikki E. Holmås både i Norge og i Tanzania. Her på middag i residensen til ambassadøren før avreise tilbake til Norge.

Intenst samvær

Hofslett har tidligere reist mange ganger med elever, men da først og fremst i Europa og daværende Sovjetunionen, aldri i Afrika.

- Det var en fantastisk opplevelse. Det var den mest anstrengende turen; det er Afrika, ikke Europa, det var varmt og så videre, forteller Merete som legger til at det ble noen lange bussturer og liten egentid.

- Det er spennende å se de afrikanske landsbyene fra bussvinduet, men det var ganske tøft. Her var det mer intenst enn andre skolereiser hvor vi har program frem til kl. 16-17 og så har alle egentid. Det er et intenst samvær. Men det er vel verdt det, sier Hofslett, som synes det var greit at elevene ikke hadde egentid.

Bedre kjent

Gikk alt etter forventningene?

- Jeg vet ikke hvilke forventninger jeg hadde. Det var spennende – over alle forventninger.

Elevene imponerte læreren underveis, de var greie og positive og det var ikke noe klaging. De spiste det de fikk (selv om noen i etterkant har ytret at de er lei ris og kylling) og det var ikke noe «vil ikke ha, liker ikke». Underveis fikk Hofslett se nye sider ved elevene sine.

- Når du møter elevene i klasserommet, da har man etablert noen tanker om hvordan de oppfører seg. De har en rolle i klasseromsettingen, og så kommer de inn i en ny setting og her viser de seg nye sider og ansikt. Det er spennende å oppleve. Etter denne turen, er det noen elever jeg har kommet nærmere innpå. De overrasket meg positivt. Man blir mye mer kjent med dem.

NM i bistand - vinnere 2012.
Merete Hofslett (til venstre) sammen med kollegaer og elever på en kafé i Arusha i Tanzania.
Foto: Marit Hverven/Norad

Seier med ringvirkninger

I etterkant har Hofslett fått utelukkende positive tilbakemeldinger.

- Klassen er sammensveiset og har fått et veldig fellesskap, enda tettere enn de hadde før. Flere foreldre har gitt positiv tilbakemelding til skolen at dette var en tur som ga barnet deres mye.

Tilbakemeldingene fra skolen har også vært positive. Skolen har blant annet fått mediedekning.

- Skolen har en stor tilsøking, men det er et pluss for en skole å få litt blest i lokalavisen. Og utviklingsminister Heikki Holmås hadde aldri kommet til vår skole og holdt foredrag om vi ikke hadde vunnet. Det drypper på andre, sier Hofslett om seieren.

Det eneste negative hun kan komme på, er at enkelte faglærere mistet timer.

- Faglærere med avsluttende fag blir alltid frustrerte når de mister timer på våren, så det er rimelig, sier Hofslett, men legger også til at man lærer mye av en slik tur.

Timene som gikk bort, gikk først og fremst bort i forbindelse med reisen. Elevene i 2MM brukte knapt med skoletimer for å delta i konkurransen underveis. De fikk ta i bruk en historietime før innspurten, og en dobbelttime av samfunnsfagslæreren. Ellers tok de i bruk fritimer og egen fritid.

Da klassen kom til finalen, delte de temaene i konkurransen mellom seg og satte seg inn i disse, og brukte noe skoletid på å holde foredrag fra hvert tema for hverandre. Til foredragene laget de powerpointer som ble lagt i en felles klassemappe slik at alle kunne lese seg opp på temaene.

Samtidig innrømmer Hofslett at det også gikk litt tid bort på uoppmerksomme – og litt utålmodige – elever. Det har blitt mange spørsmål på læreren.

- De gledet seg masse før avreise og blir veldig revet med. Da er det ikke lett å gjennomgå Montesquieus maktfordelingsprinsipp.

NM i bistand - vinnere 2012
Merete Hofslett lader kameraet for å få et løvepar på film under et safaribesøk til krateret Ngorongoro.
Foto: Marit Hverven/Norad

Ekstraarbeid

Som kontaktlærer ble Hofslett bindeleddet mellom elevene og Norad.

- Det har vært en del arbeid, spesielt med å samle inn f. eks pass og visum. Men det har vært lystbetont, bedyrer hun.

I tillegg til et foreldremøte hvor foreldrene ble orientert om turen, har Hofslett skrevet brev til foreldrene og foresatte som de signerte om at deres barn kunne delta på turen. Skolen måtte også sende en søknad til fylkeskommunen om å få la elevene delta. I tillegg måtte noen lærere flytte på prøver for at hele kabalen skulle gå opp.

Før avreise gikk noen skoletimer med til forberedelser i regi av Norad, og som nevnt et besøk av utviklingsministeren som kom innom skolen under et besøk til Bergen.

Nå står eksamen for tur i Bergen. Til høsten blir 2MM til 3MM. De har allerede sagt at de skal melde seg på (og vinne) årets utgave av «NM i bistand». Det er helt greit for Hofslett som skal ha klassen i norsk.

- Jeg er evig takknemlig for at jeg fikk være med.

NM i bistand 2012 - vinnere i Tanzania
Lærer Merete Hofslett leder an mellom møter i Arusha, på turens første dag.
Foto: Marit Hverven/Norad
Publisert 13.06.2013
Sist oppdatert 16.02.2015