Sterke universitetssamarbeid mellom Norge og Tanzania

Statsrådene Kristin Halvorsen og Heikki Eidsvoll Holmås besøkte nylig Tanzania. I programmet var to universitetsbesøk inkludert. Disse har hatt samarbeid med norske universiteter i en årrekke.
Gruppebilde med bl.a. Kristin Halvorsen
Utdanning på Ås: Mange kom for å treffe statsrådene Kristin Halvorsen og Heikki Holmås da de besøkte Sokoine University of Agriculture (SUA) i Tanzania. Her samles alle de som har tatt sin mastergrad eller phd med støtte fra Norge. I dag har flere av de ledende stillinger på SUA.

Kun få dager før besøket, hadde Norads program for kapasitetsutvikling for høyere utdanning og forskning, NORHED, søknadsfrist. Etter Uganda, er Tanzania det landet som har sendt flest søknader til NORHED. Både Universitetet i Dar Es Salam (UDSM) og Sokoine University for Agriculture (SUA) står bak flere søknader.

Mindre hjerneflukt

Kristin Halvorsen er opptatt av lærernes lønnsvilkår og arbeidsforhold. Både på UDSM og SUA rapporterte de om mindre hjerneflukt enn tidligere.

- Vi fikk et lønnstillegg for universitetslærere på begynnelsen av 2000-tallet. Nå mister vi ikke lenger våre ansatte ut av landet. De blir, forteller professor og viserektor Makenya Maboko ved UDSM. 

Samtidig er Maboko opptatt av at det er mer enn lønn som må være på plass for at universitetsansatte skal bli, og også videreutvikle seg.

- Dette handler ikke om bare om lønn. Dersom våre akademikere skal være faglig oppdaterte og også utøve forskning, må vi har tilgang på litteratur, utstyr og moderne teknologi. Der har vi fortsatt en jobb å gjøre.

UDSM har ambisjoner om å hevde seg på forskningssiden, men har foreløpig svake resultater å vise til. I NORHED-programmet oppfordres det til en helhetlig tilnærming, som betyr at både utdanning og forskning må styrkes, og at utvikling av bibliotekene og laboratoriene også kan inkluderes.

Lang vei mot likestilling

Mens Tanzania har positive resultater å vise til når det gjelder deltakelse for begge kjønn i grunnskolen, er utfordringene større på universitetsnivå. Kvinner er fortsatt i tydelig mindretall, både som studenter og ansatte. Et trygt studie- og arbeidsmiljø er også en stor utfordring for kvinnelige studenter og ansatte på universitetene.

- Vi lykkes ikke med likestilling før vi får bukt med seksuell trakassering og overgrep mot kvinnelige studenter og ansatte. Dette er et stort problem i utdanningssektoren i Tanzania, fra grunnskole til universitetsnivå, forteller viserektor Sylvia Shayo Temu fra UDSM. 

Shayo Temu har ansvaret for arbeidet med likestilling på UDSM, og mener en bred tilnærming må til for å holde på kvinnelige studenter.

- Studentene kommer til oss med sine små barn under armen, og leter etter noen som kan passe på dem så de får konsentrert seg om sine studier. Som universitet må vi tilrettelegge for dette, ved å tilby barnepass på campus.

Kjønn og likestilling er høyt prioritert i NORHED-programmet, og alle prosjekter må inkludere en tydelig plan for hvordan de styrke dette arbeidet ved universitetene.

Sikre kvalifisert arbeidskraft

Tanzania er i en spennende fase med sterk økonomisk utvikling, og funn av gass på tanzaniansk sokkel. Statoil og andre internasjonale selskaper er inne. Kristin Halvorsen understrekte behovet for å kvalifisere lokal arbeidskraft, slik at de kan ta del i denne utviklingen. Halvorsen var opptatt av å fremheve viktigheten av yrkesopplæring. Utdanningsminister Dr Kawambwa sa seg enig.

-  Vi er stolte av at 98% av barn er i grunnskolen. Samtidig dropper mange ut etter ungdomsskolen. Hvilke ferdigheter har disse da som det er behov for i arbeidslivet? Her må vi jobbe med utdanningstilbud som sikrer relevant kompetanse for disse gruppene, sier utdanningsministeren, og forteller om planene om utbygging av tilbudet for yrkesopplæring.

Tanzania offentliggjorde nylig eksamensresultatene for ungdomstrinnet. De dårlige resultatene har gitt en voldsom debatt i landet knyttet til innhold og kvalitet i skolen.

- Vi har satset enormt på å bygge ut skoletilbudet slik at alle barn skal få utdanning. Konsekvensen av det er svakere resultater. Det var vi forberedt på, men vi var ikke forberedt på at det skulle være så dårlig.

- Først og fremst må vi analysere årsakene til dette. Men prioriteringen fremover vil være konsentrert om dette, og da står lærerutdanningene helt sentralt, avslutter utdanningsminister Kawambwa.

Publisert 04.04.2013
Sist oppdatert 16.02.2015