Nattevandring med Norad
Opplysningsløypa - Verdens vakreste
Norad vant pris i kategorien offentlige etater for kampanjen «Opplysningsløypa - Verdens vakreste nattevandring» under Sabre awards 2017.

Norad vinner tre prestisjetunge priser

Informasjonssatsinger om bistand ble nominert i tre kategorier og vant gull i alle.

The Sabre Awards er kjent for å være blant prisutdelingene som henger høyest i PR- og kommunikasjonsbransjen.

Norads arbeid med å nå ut med informasjon om bistand resulterte i to vellykkede informasjonssatsinger i 2016. Den ene engasjerte unge med interesse for dataspill. Den andre fikk tusener av turglade til å lyse opp Gaustatoppen en høstmørk natt for å opplyse om FNs bærekraftsmål.

- Det er utrolig morsomt og inspirerende å vinne priser i en skarp internasjonal konkurranse. Det ligger mye hardt arbeid i en godt gjennomført kampanje. Anerkjennelse motiverer til ytterligere innsats, sier Norads kommunikasjonsdirektør Eva Bratholm. 

Tre priser for to ulike kampanjer

Norad kjempet om pris i tre kategorier og fikk gull i alle tre.

- Det er en hard kamp om oppmerksomheten i dag og mange satser på kommunikasjon gjennom kampanjer. Da er det ekstra inspirerende å gå til topps! sier Bratholm.

I kategorien Markedsføring til ungdom tok Norad gullpokalen med kampanjen Daron – Jakten på kunnskap.

Daron fikk også en av In2 Sabres innovasjonspriser i kategorien Gamification for bruk av spill for å stimulere til læring om bistand.

I kategorien for Offentlige etater stakk Norad av med seieren for kampanjen Verdens vakreste nattevandring.

Engasjerte unge voksne og dataspillere

Daron – Jakten for kunnskap er et nettleserbasert spill som går ut på å knekke vanskelige koder, og tilegne seg kunnskap om norsk bistand.

Nøkkeltall for kampanjeperioden:

  • Daron.no hadde 130.000 unike treff på nettsiden.
  • 46.253 personer registrerte seg for å spille.
  • Hver person brukte i gjennomsnitt 15 minutter på daron.no, et svært høyt tall.
  • 566.766 kunnskapsspørsmål om Norad og bistand ble besvart.
  • Spillet ble delt 40.716 ganger i sosiale medier.

Kampanjen ble utarbeidet i samarbeid med Gambit Hill+Knowlton og Dekode.

Dro tusener av turgåere på en unik opplevelse

Verden vakreste nattevandring dro tusener av mennesker opp på fjellet om natten for å lyse opp Gaustatoppen. Målet var å øke bevissthet om bærekraftsmålene.

Nøkkeltall for kampanjeperioden:

  • Over 5000 mennesker deltok på arrangementet og lyste opp Gaustatoppen.
  • 2,5 millioner mennesker har sett videoen.
  • Videoen har blitt brukt i FN, Verdensbanken og på andre store møter.

Kampanjen ble utarbeidet i samarbeid med Gambit Hill+Knowlton og Gefühl.

Norads direktør Jon Lomøy prøver seg på kodeknekking i Daron - Jakten på kunnskap.
Foto: Marte Lid
Publisert 24.05.2017
Sist oppdatert 24.05.2017