Finanskrise og marginalisering tema på høynivåmøte om utdanning

Høynivåmøtet om utdanning 23.-25.februar i Addis Ababa ga fornyede løfter om kvalitetsutdanning for alle innen 2015. Møtet fokuserte på viktigheten av å øke innsatsen overfor de sårbare og mest marginaliserte.

Med finanskrisen som bakteppe var statsledere, parlamentarikere og bistandsaktører for niende gang samlet for å diskutere målsetningen fra 2000: Education for All (EFA).Tema for årets høynivåkonferanse i Etiopia var hvilken innvirkning de økonomiske nedgangstidende har på utdanningssektoren og utfordringer knyttet til marginalisering.

Til tross for at flere barn enn noen gang går på skole, er det fortsatt langt igjen til målsetningen om utdanning for alle. FN anslår at 72 millioner barn i dag ikke går på skole. 54 prosent av disse er jenter. 759 milllioner unge og voksne mangler grunnleggende lese- og skrivekunnskaper. To tredeler av disse er kvinner.

I 2010 kan land i for eksempel Afrika sør for Sahara risikere at offentlige midler til utdanning blir redusert med 4,6 milliarder dollar.

Målrettede tiltak

- Forskning viser hvordan tilgangen til utdanning blir skjevt fordelt, og at skjevfordelingen skyldes mange ulike faktorer - som fattigdom, kjønn, funksjonshemning, konflikt, bosetting, etnisitet eller naturkatastrofer som nå nylig på Haiti, sa generaldirektør i FNs organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur, UNESCO, Irina Bokova.

Hun ba beslutningstakerne om å sette inn særlige, målrettede tiltak for å nå dem som i dag faller utenfor skolesystemet.

- Det finnes flere gode eksempler - som flytende skoler i Bangladesh og mobile skoler for pastoralsamfunn i Kenya, sa Bokova. 

Kvalitet

I tillegg til tiltak for nå de mange millionene som i dag ikke får utdanning, var kvalitet i utdanningen et sentralt tema på høynivåmøtet.

- Kvalitetsutdanning bør være utdanning som er relevant og som svarer på nasjonale behov og prioriteringer, understreket Bokova.