Over 750 millioner voksne er analfabeter

8. september markeres FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdigheter. Mens stadig flere barn får lære å lese og skrive, er det fortsatt over 750 millioner voksne som er analfabeter.

Det er klare sammenhenger mellom utdanning og utvikling. Den berømte økonomen J.K. Galbraith hevdet da også  at ”Det er ingen velutdannet befolkning som er fattig og det er ingen befolkning som ikke er utdannet som ikke er fattig…”

Lese- og skrivekunnskaper er en nødvendig forutsetning for evnen til å tenke og dermed den kognitive utviklingen hos den enkelte. Moderniseringen av samfunnet kan derfor vanskelig tenkes uten at det store flertallet av befolkningen lærer å  lese og skrive.

Kvinnene henger etter

UNESCO ønsker i år å markere 8. september med å fokusere på jenter og kvinner. Økningen av andelen lese- og skrivekyndige har gått raskere for kvinner enn for menn. Likevel er om lag 2/3  av alle analfabeter fortsatt kvinner.  Studier viser at utdanning er viktig faktor for at kvinner skal få inntekstbringende arbeid. Utdanning kan dessuten være helt avgjørende for å få redusert barnedødelighet og bedret mødrehelse. Derfor er det viktig å se tusenårsmålene om utdanning og helse i sammenheng.

India har flest analfabeter

Det er landene i Afrika  sør for Sahara og i sør- og vest-Asia  som har den største andelen ikke lese- og skrivekyndige.  I for eksempel land som Burkina Faso, Guinea, Mali og Niger er mer enn halvparten av befolkningen ikke lese- og skrivekyndige. I Afghanistan er andelen antatt å være om lag 70 prosent (for kvinner 87 prosent) og i Pakistan nærmere 50 prosent (for kvinner  60 prosent).

Det er særlig den gode utviklingen i store land som Kina, India og Bangladesh som har medvirket til den positive endringen i statistikken. India er imidlertid fortsatt det landet som har langt de fleste analfabeter – 270 millioner.

Kvalitetsutdanning

For mange fattige land har satsing på grunnutdanning vært det viktigste virkemiddelet for å øke lese- og skriveferdightene i befolkningen. Denne raske ekspansjonen har imidlertid gått på bekostning av kvaliteten på utdanningen. Mange faller fra før skolegangen er fullført. Undersøkelser viser at i enkelte land i Afrika sør for Sahara har ungdom med fem års utdanning  40 prosent sannsynlighet for ikke å kunne lese- og skrive.

For å redusere analfabetismen i verden er det derfor viktig både å satse på kvalitet i grunnutdanningen og særskilte tiltak rettet mot voksne.  

Bør prioriteres høyere

Målet om å halvere antallet analfabeter innen 2015 kan synes vanskelig å nå dersom det ikke settes av mer ressurser til opplæringstiltak for voksne. På en verdenskonferanse for voksenopplæring i Brasil i desember 2009 (CONFINTEA VI) ble enkeltland og det internasjonale samfunnet oppfordret til å øke innsatsen.

Å kunne lese og skrive kan være en vei ut av fattigdom. Derfor er det vanskelig å forstå at lese- og skriveopplæring for voksne ikke vies større oppmerksomhet i det internasjonale utviklingssamarbeidet.