Verdensledere samlet for å oppnå utdanning for alle

Utdanning var blant de sentrale temaene under Verdensbankens vårmøte i Washington D.C. i april.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon, Verdensbankens president Jim Kim og FNs spesialutsending på utdanning, Gordon Brown, inviterte til historisk utdanningsmøte i Verdensbanken torsdag, 18. april.

Møte ble etterfulgt av lansering av en utdanningsfilmen «Girl Rising» med en rekke kjente fortellere som Cate Blanchett, Anne Hathaway, Salma Hayek, Liam Neeson og Meryl Streep. Påfølgende dag inviterte Det hvite hus internasjonale og nasjonale partnere for å diskutere konkrete tiltak får å oppnå utdanning for alle, tusenårsmål 2.

61 millioner skolebarn går fortsatt ikke på skole, og utviklingen i Afrika sør for Sahara har stagnert de siste par år. På møtet i Verdensbanken deltok ledere for Unicef, Unesco, UNDP, Global Partnership for Education (GPE), ministre fra 8 utviklingsland, sivilt samfunnsledere, bistandsorganisasjonsledere, og utviklingsministre, inkludert Heikki Eidsvoll Holmås. Utviklingslandene som deltok var Bangladesh, Den demokratiske republikken Kongo, Etiopia, Haiti, India, Nigeria, Sør-Sudan og Jemen. I disse landene bor omlag halvparten av barna som ikke får skolegang i dag.

- Vi er her for å identifisere konkrete tiltak for å sikre at alle barn og unge får tilgang til skole og læring av kvalitet innen 2015. Utdanning er den mest verdifulle investeringen man kan foreta se, sa Ban Ki-moon, og viste til sitt eget land, Sør-Korea, for å peke på hvor avgjørende utdanning er for et lands utvikling.

- Utdanning er smart investering, spesielt utdanning for jenter, sa generalsekretæren.

- Læring er en av de viktigste faktorene for å oppnå økonomisk vekst. Det er minst like viktig for å fostre en dynamisk økonomi som investeringer i infrastruktur og energi, sa verdensbankens Jim Kim. - Vi må ha større ambisjoner for å utdanne barn i verden. Vi må sikre at alle barn får gå på skole, men ikke bare det, vi må sikre at de lærer.

Gordon Brown hevdet at retten til utdanning har blitt det viktigste sivile rettighetsspørsmålet i vår tid. Han fremhevet videre at ettersom det nå er mindre enn 1000 dager igjen før tidsfristen for å oppnå utdanning for alle, trenger vi pioner tiltak for å få alle barn på skolen.

Dette vil partnerskapet (GPE) oppnå til 2015

  • Bidra med finansiell og teknisk støtte til å utvikle og implementere nasjonale utdanningsplaner til partnerskapets nåværende 46 partnerland, samt andre land som kommer til, over de neste tre årene
  • Skrive inn 25 millioner flere barn på skole for første gang
  • Utdanne 600.000 flere lærere
  • Lære flere barn i barneskolealder å lese
  • Støtte minst åtte land som er sårbare eller rammet av konflikt ytterligere

Den Administrerende Direktøren i GPE, Alice Albright, lovet at partnerskapet ville arbeide sammen med vertskapet for møtet for å sikre at barn i alle de aktuelle 8 landene skulle få tilgang til utdanning innen 2015.

- Utdanning for alle er avhengig av politisk vilje og økonomiske betingelser, sa utviklingsminister Heikki Eidsvoll Holmås. Han viste til at land må ha skatteinntekter for å kunne tilby utdanning til alle. - Derfor prioriterer Norge støtte til at fattige land kan bygge opp robuste skattesystemer, sa utviklingsministeren.

Ny analyse av disse åtte landene, foretatt av Brookings, viser at de som har høyst sannsynlighet for ikke å gå på skole er de fattige, spesielt jenter, i sårbare og konklikt stater, i slummer, i avsidesliggende områder, fra etniske minoriteter og lavkaster, og funksjonshemmede. Å sikre disse barna rett til utdanning vil kreve målrettede og innovative tiltak. Spesielle tiltak for jenter, som direkte pengeoverføringer, har vist seg å være effektive for å øke andelen av jenter på skole, hevder Brookings.

Disse er utenfor

Ny analyse av disse åtte landene, foretatt av Brookings, viser at de som har høyst sannsynlighet for ikke å gå på skole er de fattige, spesielt jenter, i sårbare og konklikt stater, i slummer, i avsidesliggende områder, fra etniske minoriteter og lavkaster, og funksjonshemmede.

Å sikre disse barna rett til utdanning vil kreve målrettede og innovative tiltak. Spesielle tiltak for jenter, som direkte pengeoverføringer, har vist seg å være effektive for å øke andelen av jenter på skole, hevder Brookings.

Publisert 26.04.2013
Sist oppdatert 16.02.2015