GPE: Felles løft for utdanning

I løpet av 10 år har Det globale partnerskapet for utdanning hjulpet mer enn 19 millioner barn til å begynne på skolen.

Dette vil partnerskapet (GPE) oppnå til 2015

  • Bidra med finansiell og teknisk støtte til å utvikle og implementere nasjonale utdanningsplaner til partnerskapets nåværende 46 partnerland, samt andre land som kommer til, over de neste tre årene
  • Skrive inn 25 millioner flere barn på skole for første gang
  • Utdanne 600.000 flere lærere
  • Lære flere barn i barneskolealder å lese
  • Støtte minst åtte land som er sårbare eller rammet av konflikt ytterligere

Partnerskapet arbeider for å oppnå tusenårsmål 2; innen 2015 sikre at alle barn har påbegynt femårig skolegang.

Partnerskapet består av utviklingsland, giverland, multilaterale organisasjoner, privat sektor og frivillige organisasjoner. Formålet med arbeidet er å støtte opp om utviklingslandenes egne planer for utdanningssektoren.

Langsiktig partnerskap

Siden oppstarten har partnerskapet gått fra å jobbe i syv land til 46 land. I løpet av denne perioden har partnerskapet klart å mobilisere 2,1 milliarder amerikanske dollar til utdanning. Pengene har blant annet bidratt til at 30.000 klasserom er blitt bygget og at 200 million skolebøker blitt kjøpt inn.

Partnerskapet ble etablert i 2002 under navnet the Fast Track Initiative. Høsten 2011 endret man navnet til Det globale partnerskapet for utdanning - eller the Global Partnership for Education (GPE) - for å markere at partnerskapet ikke lenger bare var et kortsiktig initiativ, men et større samarbeid med et langsiktig perspektiv frem til 2021.

Partnerskapet har satt som seg målsetning å jobbe mer med utdanning av jenter, utdanning i sårbare stater, og kvaliteten av utdanningen som gis fremover.

Norad leder sentral komité

I forbindelse med omleggingen av partnerskapet, ble det samme høst opprettet en finanskomité som kommer med anbefalinger til styret i partnerskapet. Finanskomiteen har siden oppstarten blitt ledet av Camilla Helgø Fossberg i Norad.

Komiteen har ansvaret for å overse finansadministrasjon av partnerskapets midler. I forbindelse med søknader fra land inn til partnerskapet, utarbeider komiteen anbefalinger til styret. Komiteen gir også anbefalinger for eventuelle nye retningslinjer for partnerskapet.

I løpet av 2012 vurderer finanskomiteen for eksempel muligheten til å ta i bruk resultatbasert bistand for å oppnå flere resultater innenfor utdanning.

Komiteen består av representanter fra utviklingsland, giverland, multilaterale organisasjoner, privat sektor og frivillige organisasjoner.

Slik fordeles pengene

I dag kan de landene som er innvilget støtte gjennom partnerskapet, motta maks 100 millioner amerikanske dollar til sine utdanningsprogram. Støtten gjelder for en treårsperiode. Når denne er ute, kan landene søke partnerskapet på nytt.

Utregningen for hvor mye hvert land kan motta, baserer seg på en matematisk formel. Noen faktorer som bidrar til høyere støtte, er utfordringer i forhold til utdanning til jenter og om landet er en sårbar stat.

FNs tusenårsmål 2 er at alle barn skal gå fem år på barneskolen innen 2015. Dette målet er snart oppnådd. Også i Nepal begynner stadig flere, men langt færre fullfører skolegangen. Årsakene er mange.
Publisert 26.07.2012
Sist oppdatert 16.02.2015